Dat je digibete moeder spamlinks verstuurt via Facebook is nog begrijpelijk. Maar grote merken als Google en Coca-Cola zouden beter moeten weten. Tientallen miljoen Facebookgebruikers die fan zijn van populaire merken als Google, Coca-Cola of YouTube ontvingen gisteren een bericht van hun favoriet met een link naar een pagina waar ze hun Facebookachtergrond zouden kunnen […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Dat je digibete moeder spamlinks verstuurt via Facebook is nog begrijpelijk. Maar grote merken als Google en Coca-Cola zouden beter moeten weten.

Tientallen miljoen Facebookgebruikers die fan zijn van populaire merken als Google, Coca-Cola of YouTube ontvingen gisteren een bericht van hun favoriet met een link naar een pagina waar ze hun Facebookachtergrond zouden kunnen aanpassen.

Die link leidt volgens technologiesite TechCrunch naar een webpagina buiten Facebook waarop gevraagd wordt naar persoonlijke informatie. De getroffen bedrijven hebben allemaal één ding gemeen. Ze maken gebruik van software van Sendible om hun aanwezigheid op sociale netwerken te beheren.

Fout bij Facebook?
Sendible tweet echter dat de fout niet bij hun ligt maar bij Facebook zelf. Het bedrijf beweert dat een gebruiker van zijn software een groot lek in de beveiliging van de populaire sociaalnetwerksite heeft ontdekt. De persoon in kwestie wilde als fan een bericht plaatsen op enkele Facebookprofielen, maar bleek dit in naam van de paginabeheerder te doen.

De grootste golf spamberichten lijkt momenteel achter de rug. Facebook heeft niet bevestigd dat de fout bij hen ligt, maar geeft aan de zaak te onderzoeken. Meer informatie is er voorlopig nog niet.