Meer business en minder bits. Dat is een van de belangrijkste trends voor opleidingen in bedrijven. Het aspect efficiëntie speelt een cruciale rol. Opleidingen moeten voorts niet alleen de deelnemers zelf upgraden, maar ook hun cv. Een doorsnee informaticus kan rekenen op drie à acht dagen opleiding per jaar. Het is bijvoorbeeld de maatstaf waar een […]

Meer business en minder bits. Dat is een van de belangrijkste trends voor opleidingen in bedrijven. Het aspect efficiëntie speelt een cruciale rol. Opleidingen moeten voorts niet alleen de deelnemers zelf upgraden, maar ook hun cv.

Een doorsnee informaticus kan rekenen op drie à acht dagen opleiding per jaar. Het is bijvoorbeeld de maatstaf waar een IT-grootheid als Accenture zich op richt.

Sommige bedrijven mikken op een vijftal opleidingsdagen, zoals het Antwerpse IT-bedrijf Cheops. Andere, zoals CapGemini, gaan daar over. Bij Capgemini worden naar eigen zeggen tenminste tien trainingsdagen per jaar per persoon gebudgetteerd en uitgevoerd.

Opleidingen stonden de voorbije jaren onder druk. “Het aantal dagen ligt normaal gezien rond de tien dagen, maar ik schat dat dit de voorbije twee jaar hooguit vijf dagen in het totaal is geweest”, meent Pieter Hoekstra van Quint Wellington, dat opleidingen verzorgt.

“Ik heb ook klanten gezien die training in het weekend wilden of via e-learning hun personeel de mogelijkheid geven om in de avond te studeren”. Hoekstra wijst erop dat e-learning een krachtig middel is, maar dat het belangrijk is om het als een additioneel instrument in te zetten.

Stijgers in opleidingen
Bij Business opleidingen
:

  • Master na Master
  • Verkooptraining
  • Business Process Management

Bij IT& Management opleidingen:

  • ITIL (v3)
  • Project management (PMI, Prince2,…)
  • Security, audit &v risk management

Pure IT-opleidingen:

  • Microsoft (Windows 7, Exchange, Sharepoint,…)
  • Virtualisatie (VMWare, Citrix)Open source (Linux)

Populairste types
IT en management zijn, naast de persoonlijke vaardigheden, de aard van opleidingen die het meest worden gevolgd door werknemers.

William Visterin is B2B hoofdredacteur bij Minoc Media Services. Hij staat in voor het vakblad Smart Business en de seminar reeks Business Meets IT, waar hij ook als keynote spreker fungeert. Ook een flink deel van de zakelijke content en research (over oa cloud, datacenter, mobile, security, business software, outsourcing, telecom,…) is van zijn hand. William schrijft én spreekt over IT, telecom, internet en business, en het liefst zelfs over allevier tegelijk.