De pc-verkoop groeit met 7,6 procent tegenover vorig jaar, maar vooral Europa en de VS remmen die groei. Dat blijkt uit voorlopige Gartnercijfers die onze collega’s van ZDNet Azië konden inkijken. Er zijn in het derde kwartaal van dit jaar zo’n 88,3 miljoen pc’s verkocht, wat goed is voor een toename van 7,6 procent. En […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De pc-verkoop groeit met 7,6 procent tegenover vorig jaar, maar vooral Europa en de VS remmen die groei. Dat blijkt uit voorlopige Gartnercijfers die onze collega’s van ZDNet Azië konden inkijken.

Er zijn in het derde kwartaal van dit jaar zo’n 88,3 miljoen pc’s verkocht, wat goed is voor een toename van 7,6 procent. En daarmee ligt het groeicijfer een flink stuk onder de verwachting die Gartner op voorhand koesterde. De voorspellingen lagen immers op een stijging van 12,7 procent.

Mobiele computers groeien stevig door in de opkomende markten. Laptops blijven interessant voor mensen die hun eerste computer willen kopen, of voor mensen die hun desktopcomputer vervangen. Maar dat is dus de situatie in de opkomende markten, en daar hoort West-Europa niet bij.

Weer naar school
“De grootste rem op de groei in het derde kwartaal van 2010 was de zwakke vraag naar pc’s in de Verenigde Staten en West-Europa”, zegt Gartneranalist Mikako Kitagawa in het rapport. “Het derde kwartaal is traditioneel een sterk kwartaal op de consumentenmarkt, met een terug-naar-school-effect in die regio’s.”

De vraag naar mobiele pc’s bij ons vertraagt. Mensen willen niet zo veel minilaptops meer, hoewel de toestellen de afgelopen twee jaren goed verkochten.

Gartner trekt ook conclusies over tablet-pc’s. Zo blijkt dat de tablets geen pc’s vervangen. Toch is er een impact: mensen willen nog even afwachten wat er van die tablets komt en stellen daardoor hun pc-aankopen uit.

HP topfavoriet
Hewlett-Packard is de meest geliefde pc-bouwer voor consumenten. HP heeft 15,4 miljoen stuks verkocht, wat goed is voor een marktaandeel van 17,5 procent. Acer eindigt op de tweede plaats, Dell is nummer drie. Lenovo en Asus maken de top vijf van wereldwijde pc-verkopers af op plaatsen vier en vijf.

Lenovo heeft wereldwijd de sterkste groei achter de rug. 33 procent van alle groei ging naar de Chinese pc-maker. Zij worden vooral geholpen door de zakelijke markt, waar ze ook in Europa en in de VS meer verkopen.