Google test in Californië auto’s die zelfstandig rijden. Zeven wagens hebben al 1.600 kilometer gereden zonder beïnvloeding door een mens. De auto’s worden gewoon op de openbare weg getest in Californië. Voor de veiligheid zit er nog wel iemand achter het stuur, maar de auto doet zelf de navigatie en de manoeuvres. Een technicus houdt een […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Google test in Californië auto’s die zelfstandig rijden. Zeven wagens hebben al 1.600 kilometer gereden zonder beïnvloeding door een mens.

De auto’s worden gewoon op de openbare weg getest in Californië. Voor de veiligheid zit er nog wel iemand achter het stuur, maar de auto doet zelf de navigatie en de manoeuvres. Een technicus houdt een oogje in het zeil.

Google heeft al meer dan 225.000 kilometer gereden met hier en daar een bijsturing van de man of vrouw in de wagen. Een van de auto’s heeft zich zelfs al door Lombard Street in San Francisco gewurmd. Dat is een steile, smalle, kronkelige straat.

Filmpje
De auto is ook al gespot door blogger Richard Scoble. Hij maakte een filmpje en zette het op YouTube.

De auto van Google heeft software voor kunstmatige intelligentie aan boord. Een ronddraaiende sensor op het dak is het eerste zintuig van deze wagen. Die scant zestig meter in de omtrek en kan zo een driedimensionaal beeld maken van de omgeving.

Een camera achter de voorruit helpt om voetgangers, fietsers en verkeerslichten te zien. Daarnaast heeft de auto nog drie radars op de voorbumper en één achteraan.

Een sensor op een van de wielen vertelt het navigatiesysteem waar de auto zich op de driedimensionale kaart bevindt. De auto heeft ook een gps en een bewegingssensor. De wagen volgt een voorgeprogrammeerd traject via de gps.

Google heeft geen plan om geld te verdienen aan de auto, maar het is wel de bedoeling om op termijn de wegen veiliger te maken. Een robotwagen kan immers niet dronken rijden en kan sneller reageren dan een mens.