Ondanks alle hype rond de cloud, zal de eindgebruiker altijd nog nood hebben aan een krachtige pc die hem toelaat gebruik te maken van alle mogelijkheden. Dat was de boodschap die Dirk Meyer van AMD bracht op het Canalys Channels Forum in Barcelona. AMD is nog steeds de underdog in de chipmarkt, maar Dirk Meyer […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Ondanks alle hype rond de cloud, zal de eindgebruiker altijd nog nood hebben aan een krachtige pc die hem toelaat gebruik te maken van alle mogelijkheden. Dat was de boodschap die Dirk Meyer van AMD bracht op het Canalys Channels Forum in Barcelona.

AMD is nog steeds de underdog in de chipmarkt, maar Dirk Meyer wees er verschillende keren op dat zijn bedrijf één van de twee spelers is die x86-processoren op de markt zet. Hij gaf toe maar 15% marktaandeel in omzet te hebben in die markt, maar “dat betekent dat we heel veel mogelijkheden hebben om te groeien.”
 
Groeien wil AMD onder meer doen dank zij de nieuw generatie Fusion chips die ze willen uitbrengen en die in een chipset zowel één of meerdere CPU’s, één of meerdere GPU’s als gespecialiseerde chips voor videoverwerking en geheugen herbergen. Deze gespecialiseerde Fusion of Accelerated Processing Units chipsets komen gespreid op de markt. Nu al worden een aantal van die chipsets geleverd aan OEM’s die ze in januari op de markt gaan brengen. Daarbij gaat het in de eerste plaats om chipsets die geschikt zijn voor notebooks en netbooks. “Omwille van de beperkingen in ruimte en het lage energieverbruik is het logisch om daar te beginnen.”
 
Volgens Meyer wordt de PC ten onrechte nu al dood verklaard. “Cloud computing zal er voor zorgen dat veel toepassingen aangeroepen worden via internet en in de cloud zullen ook veel data opgslagen worden, maar heel veel verwerking zal toch nog gebeuren aan de kant van de client,” weet Meyer.
 
Meyer beseft dat AMD te weinig naamsbekendheid heeft bij de eindgebruikers, maar ligt daar niet echt wakker van. “Het zijn in de eerste plaats de OEM’s die overtuigd moeten zijn van wat we brengen. Zij weten dat ze hele goede platformen kunnen bouwen op basis van onze processoren. Vervolgens is het belangrijk dat resellers ons kennen, want als een eindgebruiker een vraag stelt over de processoren, moet hij een antwoord kunnen bieden.” Veel resellers zouden graag zien dat AMD net als Intel miljoenen besteed aan advertenties, maar Meyer is dat niet van plan: “We hebben dat onderzocht, en we geloven niet dat een advertentie voor een processor merk mensen zal aanzetten een PC te kopen met die processor er in.” Volgens Meyer is de processor maar één van de vele redenen die een koper naar een bepaald merk PC leiden.
 
Meyer stond ook nog even stil bij het Fusion Partner Programma. Het programma is nu één jaar oud en telt inmiddels 2000 leden. Er komt een speciaal onderdeel voor distributeurs en rond deze tijd komen ook meer details vrij over het AMD Rewards Program, de manier waarop resellers die de AMD-verkopen helpen stuwen, daar zelf ook financieel voordeel uit kunnen halen.