Apple heeft zijn intrede in de mobiele advertenties niet gemist: het knabbelt marktaandeel weg bij Google en Microsoft. Schattingen van Bloomberg Business Week blikken vooruit naar de mobiele advertentiesector zoals die er eind dit jaar uitziet. En hoewel Apple pas in april begonnen is met iPhonereclame via zijn nieuwe platform iAd, heeft het al een aanzienlijk […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Apple heeft zijn intrede in de mobiele advertenties niet gemist: het knabbelt marktaandeel weg bij Google en Microsoft.

Schattingen van Bloomberg Business Week blikken vooruit naar de mobiele advertentiesector zoals die er eind dit jaar uitziet. En hoewel Apple pas in april begonnen is met iPhonereclame via zijn nieuwe platform iAd, heeft het al een aanzienlijk marktaandeel te pakken.

Hele markt gaat vooruit
Eind 2010 zal Apple uitkomen op 21 procent marktaandeel wat mobiele advertenties betreft. Daarmee komt het op gelijke hoogte met Google, dat van 27 procent naar 21 procent zakt.

Ook Microsofts deel van de koek krimpt. Het had in 2009 nog tien procent in handen, en zal dit jaar afklokken op zeven procent. Yahoo gaat van twaalf naar negen procent en Nokia van vijf naar twee procent.

In zijn geheel wordt de koek van de mobiele advertenties wel groter. In de VS is de markt in het afgelopen jaar verdubbeld tot 500 miljoen dollar.

Door die groei van de markt maakt Google zich geen zorgen. Zelfs al wordt het marktaandeel kleiner, dan nog groeit de activiteit van Google in mobiele advertenties.