2009 was zoals genoegzaam bekend een zeer moeizaam jaar voor de printmarkt. Toch blijven er in deze markt kansen zitten, vindt Xerox. Daarom heeft het bedrijf een lijst opgesteld van de belangrijkste opportuniteiten voor het kanaal in het najaar van 2010 en in 2011. Beheerde printservices In kleine en middelgrote ondernemingen is er vraag naar […]

2009 was zoals genoegzaam bekend een zeer moeizaam jaar voor de printmarkt. Toch blijven er in deze markt kansen zitten, vindt Xerox. Daarom heeft het bedrijf een lijst opgesteld van de belangrijkste opportuniteiten voor het kanaal in het najaar van 2010 en in 2011.

Beheerde printservices
In kleine en middelgrote ondernemingen is er vraag naar efficiënte, robuuste en toekomstvaste printingoplossingen. Het kiezen van de voor een specifieke situatie passende oplossing is echter niet eenvoudig. Met de juiste oplossing kan een bedrijf bestaande processen vereenvoudigen. Een foute keuze kost geld of levert complicaties op. Het invoeren van een effectieve oplossing voor beheerde printservices (MPS, Managed Print Services) kan veel van deze problemen oplossen. Met een service die veilige en gebruikersvriendelijke toegang tot informatie garandeert en die compatibel is met de bestaande infrastructuur.
 
 Xerox biedt zijn kanaalpartners de flexibiliteit om eigen merknaamservices op te bouwen, ondersteund door een algemeen technologieplatform en één wereldwijde supportinfrastructuur. Gecertificeerde wederverkopers kunnen bij andere leveranciers inkopen en hun eigen overeenkomsten en contracten hanteren.
 
Ontwikkelingen op het vlak van kleurenafdrukken en verbruiksmaterialen
Met software voor afdrukbewaking kunnen organisaties de kosten van kleurenprints verlagen, door autorisaties voor kleurenprint te controleren en tegelijkertijd het totale kleurenverbruik voor alle medewerkers bij te houden. Door kleurenafdrukken in huis te halen en deze niet aan een externe leverancier uit te besteden, heeft de klant het imagovoordeel van kleurendruk, maar dan wel tegen veel lagere kosten.
 In 2009 ging het de markt voor verbruiksmaterialen niet voor de wind. Onderzoeksbureau IDC (bron CRN UK) schat op basis van de eerste twee kwartalen dat de totale markt voor verbruiksmaterialen in de EMEA-regio over het gehele jaar met 13,1 procent is gedaald. Xerox hecht sterk aan kanaaleducatie en helpt wederverkopers om de voordelen van de nieuwe verbruiksmaterialen, bijvoorbeeld ontwikkeld voor de ColorQube 9200-serie, aan de klant over te brengen.
 
De Xerox ColorQube 9200-serie levert baanbrekende besparingen op kleurenprints door een combinatie van vaste inkttechnologie en op klik gebaseerde prijsplannen. Voor de ColorQube 9200-serie is er een Hybrid Color-prijsplan dat aanzienlijke kostenbesparingen oplevert.  Het Hybrid Color-plan vervangt de traditionele ongedifferentieerde prijsstelling, waarin de kosten van een full-colorpagina net als bij foto’s, even hoog zijn als die van een pagina met maar een klein beetje kleur, zoals briefpapier met een bedrijfslogo.
Duurzaamheid
Het ‘groener’ maken van de IT is tegenwoordig een must voor succesvolle bedrijven. Het verlagen van energieverbruik en afval bespaart geld en is goed voor het milieu. Printaanbieders ontwikkelen actief kostenbesparende producten voor een lager energieverbruik en dubbelzijdig afdrukken. Zij zorgen ervoor dat de nieuwe producten voldoen aan de geldende regelgeving en helpen om het afdrukproces binnen elk bedrijf milieuvriendelijker te maken.
 
Xerox is er ook van overtuigd dat duurzaamheid van groot belang is voor de toekomst van bedrijven in de KMO en vindt dat zijn partners deze boodschap ook moeten overbrengen op de klanten. Het integreren van milieudoelstellingen in het print- en communicatiebeleid is niet alleen de juiste morele keuze, maar ook een manier om kosten te verlagen. Xerox neemt zichzelf als voorbeeld van de economische voordelen van een groenere aanpak: het bedrijf implementeerde duurzame oplossingen en bespaarde daarmee in het afgelopen financiële jaar 13,4 miljoen Euro.
 
Smart MFP’s
In het hedendaagse bedrijfsklimaat verwachten bedrijven meer waarde van hun technologische investeringen, en zoeken zij naar methoden om hun bestaande apparatuur optimaal te benutten.
 
De kwestie van afdrukkosten en -processen wordt soms gemakkelijk over het hoofd gezien, maar bedrijven staan onder enorme druk om de afdrukkosten te verlagen of beter te beheren. Multifunction Printers (MFP’s), die één afdrukoplossing bieden, kunnen hierbij ondersteunen. Naast het onder de aandacht brengen van MFP’s, moeten wederverkopers de klant helpen om het onderste uit de kan van diens apparatuur te halen.
 
In het afgelopen decennium hebben aanbieders als Xerox enorme vooruitgang geboekt door het ontwikkelen van MFP’s waarmee klanten hun zakelijke doelstellingen kunnen realiseren – van basis-multifunctionals voor scannen, afdrukken en kopiëren tot programmeerbare en geheel geïntegreerde MFP’s die zijn afgestemd op de specifieke eisen van de klant. Dit laatste wordt bereikt via software met functies als chargeback, geautomatiseerde workflow en de mogelijkheid om met een druk op een knop of het doorhalen van een ID-kaart direct naar mappen, ERP-systemen, enterprise content management, e-mail of fax servers te scannen. Deze geavanceerde multifunctionals behoren tot een nieuwe categorie ‘Smart MFP’s.