Wim Loncke is sales en marketing manager geworden binnen het nieuwe Belgacom-bedrijf Belgacom Bridging ICT. De afgelopen drie jaar was Wim Loncke sales director bij distributeur Tech Data. Volgens Loncke was het de synergie tussen informatietechnologie en communicatie die hem naar het nieuwe bedrijf lokte. Belgacom Bridging ICT werd net voor de zomer opgezet om […]

Wim Loncke is sales en marketing manager geworden binnen het nieuwe Belgacom-bedrijf Belgacom Bridging ICT. De afgelopen drie jaar was Wim Loncke sales director bij distributeur Tech Data. Volgens Loncke was het de synergie tussen informatietechnologie en communicatie die hem naar het nieuwe bedrijf lokte.

Belgacom Bridging ICT werd net voor de zomer opgezet om de positie van Belgacom binnen het KMO-segment te versterken. Belgacom nam daartoe toen ook vier bedrijven over, ElectroComputer, Interconnect, Jockordy en SoftComputer. Belgacom Bridging ICT wordt geleid door Walter Van Uytven, die een jaar geleden BIASS verruilde voor Belgacom.
 
Synergie IT en telecom
Wim Loncke brengt heel wat ervaring mee naar Belgacom Bridging ICT. “Binnen Tech Data werd me duidelijk hoe belangrijk de synergie tussen informatietechnologie en communicatietechnologie wordt,”zegt Loncke. “Dit belang gaat veel verder dan een 3G embedded laptop, of een hosted exchange abonnement. Communicatietechnologie maakt immers een groot aantal nieuwe diensten mogelijk waardoor ons huidig model wordt door elkaar geschud. Het distributie model verandert, het toegevoegde waarde model verschuift naar andere spelers, het investeringsmodel van de end-user migreert naar meer pay-per-use…”
 
Bij Loncke deed dit de vraag rijzen wie in deze nieuwe constellatie het beste geplaatst was en door de markt erkend werd om een geïntegreerde ICT-portfolio aan te bieden. “Die vraag krijgt meer en meer een duidelijk antwoord,” zegt Loncke. “Het zijn vooral de telco’s in samenwerking met de lokale experts die door de end-user worden gevraagd om ICT-platformen aan te bieden. Daarin zijn de combinatie van kennis over de specifieke en lokale noden enerzijds, en van een topklasse ICT aanbod anderzijds de sleutel. Dat aanbod moet topklasse zijn door industriestandaard oplossingen die snel en feilloos werken, makkelijk te implementeren en onderhouden zijn, optimaal beveiligd zijn, en naadloos kunnen worden geïntegreerd in de bestaande activiteiten van een klant.”

 

Expansie

 “Belgacom heeft deze evolutie al een tijd omarmd,” weet Loncke. “En toen Walter Van Uytven me vroeg om te helpen met een aantal Belgacom ICT initiatieven was voor mij de stap snel gezet. Sinds 1 juli ben ik er verantwoordelijk voor sales en marketing. Ik stuur m.a.w. de front-office aan van de 4 resellers die we kochten, en van de exclusieve agenten.”
Wim Loncke ziet drie mooie uitdagingen in zijn rol: “Ten eerste moet het ICT-portfolio dat we aanbieden moet zo efficiënt mogelijk in de markt worden geplaatst. Ik kijk er enorm naar uit om synergie te creëren tussen de verschillende partners, en een succesvolle sales- en marketingstrategie te implementeren. Ten tweede is Belgacom Bridging ICT juridisch een volle dochter van Belgacom. Maar er zijn uiteraard nog grote verschillen tussen de lokale satelliet bedrijven en het moederhuis. Hoe meer we de lokale en centrale operations op elkaar kunnen afstemmen, hoe sneller en groter ons succes zal zijn. Ik denk daarbij aan het stroomlijnen van de verkoopsteams, het op elkaar afstemmen van de marketing programma’s, en het optimaliseren van het portfolio. Tot slotte willen we op korte termijn een grote community van exclusieve agenten aansluiten bij Belgacom Bridging ICT. Het identificeren, selecteren en optekenen van die partners wordt ook een mooie uitdaging.”
 
Wim Loncke beschouwt zijn nieuwe functie als een uitgelezen opportuniteit, “en wel op een initiatief die onze ICT markt over de komende jaren grondig zal hertekenen. Het is een schitterend gevoel om daaraan mee te bouwen.”