Nieuws

Facebook, de Klaagmuur?

Alea jacta est. Met die Latijnse spreuk kondigde uittredend minister Vincent Van Quickenborne op Twitter aan dat zijn partij de stekker uit de regering trok. Met slechts 14 tekens en buiten de traditionele communicatiekanalen om, informeerde Q onmiddellijk zijn duizenden followers dat ze een einde wilden maken aan een van de zwaarste politieke crisissen van ons land.

Als er vandaag één trendy onderwerp is, dan zijn het wel sociale netwerken. Facebook, LinkedIn, Twitter en andere zijn in geen tijd de onbetwiste sterren van de media geworden. Wil je niet versleten worden voor digitaal asociaal, dan kan je maar beter deel uitmaken van de club.

Talrijke bedrijven hebben nog voor de politici al de omvang en het potentieel van het fenomeen begrepen. Sociale netwerken worden vandaag volop ingeschakeld om te communiceren rond nieuwe producten, evenementen of promoties. Natuurlijk tellen andere online kanalen als websites, blogs en e-mail ook nog mee, maar ze krijgen stilaan het label ‘klassiek’ opgeplakt.

Bij de lancering van zijn nieuwe e-commercewebsite een jaar geleden, heeft Proxis – een Belgische online winkel voor boeken, cd’s, dvd’s, games en software – niet getwijfeld om Facebook te integreren in de campagne en zo wat beweging te brengen in zijn nieuwe site. Op de Facebook-fanpagina worden meerdere keren per week promoacties of nieuwe producten aangekondigd. Maar er is ook plaats voor vacatures, opiniepeilingen of wedstrijden die voorbehouden zijn aan fans. Vandaag telt de fanpagina van Proxis op Facebook al meer dan tweeduizend leden.

Zodra die informatie gepubliceerd is, neemt de fan het roer over. Hij becommentarieert publicaties of deelt ze met zijn vrienden. Commentaren die voor al zijn vrienden en Facebook paginabezoekers automatisch zichtbaar zijn. Niet zelden zie je die pagina vanaf dan veranderen in een waardevolle bron voor informatie rond de beschikbaarheid van een product, de kwaliteit van de dienstverlening of de dienst-na-verkoop.

Impact
In die zin hebben sociale netwerken een commerciële impact die zijn gelijke niet kent. De informatie verspreidt zich erg vlot tussen de andere leden van de community, sneller dan mondreclame, maar even overtuigend: mensen kopen nu eenmaal sneller een product dat door hun vrienden wordt aangeraden dan wat de publiciteit belooft. Daardoor is het social network een krachtig medium om nieuwe klanten te winnen en dus ook graag gezien door wie met e-commerce bezig is.

Er schuilt natuurlijk ook gevaar in dat alles: ook slechte reclame heeft een sociaal kantje, en dan wordt je fanpagina al snel een klachtenpagina. Bedrijven moeten dus hun online aanwezigheid in de gaten houden en snel en gepast antwoorden. Anders raakt ook daar het imago beschadigd.

Social networks inschakelen voor e-commerce is dus een goed idee, maar alleen voor die bedrijven die reguliere content kunnen publiceren en daarbij de menselijke middelen hebben om hun netwerk te onderhouden. Bedrijven gaan met hun klanten de interactie aan om beter hun noden te begrijpen en erop in te spelen. Mogen onze politici, sommigen al even grote aanhangers van Facebook, evenzeer deze les onthouden…

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business