De verkoop van onlinewinkels steeg vorig jaar met zeventien procent tot 1,6 miljard euro. Dat zijn mooie cijfers, zeker in crisistijd. Maar nochtans kaartte bijvoorbeeld Fedis, de federatie van de distributiesector, deze week nog aan dat de onlineverkoop in ons land achterloopt op de evolutie in de rest van Europa en onze buurlanden. Dat ontkent […]

Advertentie

De verkoop van onlinewinkels steeg vorig jaar met zeventien procent tot 1,6 miljard euro. Dat zijn mooie cijfers, zeker in crisistijd. Maar nochtans kaartte bijvoorbeeld Fedis, de federatie van de distributiesector, deze week nog aan dat de onlineverkoop in ons land achterloopt op de evolutie in de rest van Europa en onze buurlanden.

Dat ontkent ook Marc Périn niet, de directeur van BeCommerce. BeCommerce is de Belgische federatie van bedrijven die actief zijn in de verkoop op afstand. Dat betekent tegenwoordig vooral e-commerce, want de onlineverkoop vervangt steeds meer de traditionele postorderverkoop via catalogus en direct mail.

Vandaag zijn er in ons land vijfduizend webwinkels actief. BeCommerce verwacht dat dit jaar de kaap van de zesduizend gerond zal worden, want dagelijks komen er vijf nieuwe webwinkels bij. "Maar in vergelijking met de 22.000 onlinewinkels in Nederland hebben we dus nog wel een eindje te gaan in ons land."

Lees het volledige gesprek met Marc Périn op De Standaard Online.