iRail, de iPhone-applicatie die verboden werd door de NMBS, is opnieuw online gezet. De advocaat van de maker waarschuwt de spoorwegmaatschappij zelfs voor haar gedrag. De applicatie toont de dienstregeling van de NMBS, maar werd vorige maand op vraag van de Spoorwegen offline gehaald. Volgens de maatschappij schendt iRail onder meer haar auteursrecht, databankrecht en […]

iRail, de iPhone-applicatie die verboden werd door de NMBS, is opnieuw online gezet. De advocaat van de maker waarschuwt de spoorwegmaatschappij zelfs voor haar gedrag.

De applicatie toont de dienstregeling van de NMBS, maar werd vorige maand op vraag van de Spoorwegen offline gehaald. Volgens de maatschappij schendt iRail onder meer haar auteursrecht, databankrecht en merkenrecht.

Geen sprake van auteursrechten
Yeri Tiete, de man die de applicatie ontwikkelde, schrijft nu op zijn blog dat hij in overleg met zijn advocaat de toepassing weer online heeft gezet. In een brief aan de NMBS verdedigt hij de applicatie, en wijst hij erop dat de NMBS dergelijke toepassingen helemaal niet mag verbieden.

In de brief staat dat er geen sprake is van auteursrechten, aangezien loutere gegevens daar niet onder worden beschermd. Bovendien vloeien die gegevens voort uit het internationale Hafas-systeem. Dat wil volgens de advocaat zeggen dat de NMBS niet heeft hoeven investeren om die gegevens bij elkaar te krijgen, en dat er dus geen databankrecht van toepassing is.

Intimidatie
Maar het antwoord van Tiete gaat nog een stap verder. Zo wordt in de brief aangehaald dat de NMBS probeert te intimideren met een strafrechtelijke procedure. “De NMBS maakt zich hiermee manifest schuldig aan agressieve handelspraktijken.”

Bovendien is de NMBS volgens haar beheerscontract verplicht “een omgeving te creëren waarin de nieuwe mogelijkheden inzake informatie- en communicatietechnologie (ICT) volop worden benut”, aldus de brief. Waarna de redenering volgt dat iRail daar wel onder valt.

Ontwikkelaar wil API
Tiete vraagt zowel via zijn advocaat als via zijn blog daarom nogmaals dat de spoorwegmaatschappij een API publiceert. Met deze programmeerinterface kunnen ontwikkelaars treinuren naadloos integreren in hun software. Bovendien kan de NMBS de informatie op externe sites en applicaties dan beter beheren.

Imago geschaad
De ontwikkelaar moest zijn applicatie offline halen na juridische dreigementen van de NMBS. Maar Tiete kon wel op veel sympathie rekenen. Zo sprak onder meer aftredend minister Van Quickenborne al zijn steun uit.

Door het voorval doken ook andere gevallen op. Zo stuurde de NMBS haar advocaat ook naar Sebastien Boelpaep, maker van de website Treinvertragingen.com. Hij kreeg een soortgelijke brief waarin gewaarschuwd werd dat het leggen van links naar de site verboden is. 

De organisatie is van mening dat dergelijke links het imago van de Spoorwegen kunnen schaden.