Audi heeft samen met Oracle een auto gemaakt die zichzelf bestuurt. En om te bewijzen wat hij kan, laten ze hem een legendarische bergbeklimming maken. De Audi gaat Pikes Peak oprijden, een raceparcours in de Amerikaanse Rocky Mountains. Het traject is twintig kilometer lang en loopt over zowel asfalt- als kiezelwegen. Een aantal van de […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Audi heeft samen met Oracle een auto gemaakt die zichzelf bestuurt. En om te bewijzen wat hij kan, laten ze hem een legendarische bergbeklimming maken.

De Audi gaat Pikes Peak oprijden, een raceparcours in de Amerikaanse Rocky Mountains. Het traject is twintig kilometer lang en loopt over zowel asfalt- als kiezelwegen. Een aantal van de bochten naast diepe ravijnen heeft geen vangrail.

Voorgeprogrammeerd
Om op de weg te blijven gebruikt de Audi TTS een voorgeprogrammeerd parcours. Maar de bewegingen van de auto zijn niet voorgeprogrammeerd, die berekent hij zelf permanent. Daarvoor gebruikt hij gegevens van een gps die hij aan boord heeft. Deze kan een afwijking van twee centimeter al detecteren.

Een koppel computers aan boord van de auto berekent permanent de vereiste stuur-, rem- en gasbewegingen. De auto kan ook reageren op onvoorspelbaar gedrag van de wagen op plaatsen waar het terrein glad of hobbelig is. De computer kan dan onmiddellijk bijsturen.
 

 Een rustige demonstratierit met de chauffeurloze Audi TTS

De hardware die de berekeningen maakt, is niet veel meer dan wat je in een normale laptop vindt. In twee laptops, want de wagen heeft twee computers in zijn koffer.

Een van de computers draait alle kritieke veiligheidsalgoritmen. Hij gebruikt Oracle Java Real-Time System (Java RTS).

De tweede pc draait de dynamische algoritmen. Samen zorgen de pc’s ervoor dat de auto op de limieten van zijn kunnen rijdt op verschillende ondergronden, op verschillende snelheden en in verschillende omstandigheden.

Vuurproef in september
De afgelopen dagen hebben onderzoekers gegevens van het parcours verzameld. Van juli tot augustus gaan ze dan tests uitvoeren, zodat de wagen klaar is voor de echte beklimming.

In september zal de Audi TTS op zichzelf de klus moeten klaren. Zonder iemand aan het stuur zal de wagen zich een weg naar boven ploeteren.

Er mag niemand op het terrein tijdens de test. “Wegens de ruwe aard van het terrein”, volgens een persbericht van Audi. Al lijkt die veiligheidsmaatregel niet meer dan logisch als je een onbemande snelle wagen een zandweg opstuurt.

Als de auto niet in een ravijn eindigt, gaat hij in november ook nog een gooi doen naar het snelheidsrecord voor autonome landvoertuigen. Daarvoor kiest Audi een iets veiligere locatie: de uitgedroogde bedding van het El Mirage-meer in Californië.