Flock, de Firefoxgebaseerde browser die stevig inzet op de integratie met sociale netwerken, ondergaat fikse veranderingen. Opvallendste wijziging is de switch van Mozilla naar Chromium. Flock staat bekend als een Firefox-remix die standaard bulkt van de uitbreidingen die sociale netwerken integreren in de browser. De nieuwe Flock 3 bèta blijft inzetten op de sociale aspecten, […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Flock, de Firefoxgebaseerde browser die stevig inzet op de integratie met sociale netwerken, ondergaat fikse veranderingen. Opvallendste wijziging is de switch van Mozilla naar Chromium.

Flock staat bekend als een Firefox-remix die standaard bulkt van de uitbreidingen die sociale netwerken integreren in de browser. De nieuwe Flock 3 bèta blijft inzetten op de sociale aspecten, maar vervangt zijn Firefoxbasis door Google Chromium, waardoor de Flock-ervaring helemaal verandert. Sterker nog: enkel de naam blijft hetzelfde.

Beperkt tot vier netwerken
Terwijl vorige versies van Flock volgepakt waren met koppelingen naar tientallen sociale netwerken, houdt de nieuwe versie Flock alleen ondersteuning over voor Twitter, Facebook, YouTube en Flickr. Door de ondersteuning te beperken tot de twee dominante sociaalnetwerksites en de twee belangrijkste sites om mediabestanden te delen, wordt de browser sneller en overzichtelijker voor gebruikers.

Met een apart Flockaccount kan je de netwerken centraal beheren vanuit de zijbalk; een functie die in andere WebKit-gebaseerde browsers zoals Google Chrome vooralsnog ontbreekt, net zoals de standaard ondersteuning van RSS-feeds.

Deze zijbalk, die grotendeels in HTML 5 gebouwd is, voelt erg licht aan en klapt makkelijk in en uit. Door gebruik te maken van filters kun je snel de Facebook- en Twitterupdates oproepen die je wil zien. Ook contacten van verschillende netwerken bundelen in groepen is een mogelijkheid.

Flock wordt populairder
Het afgelopen jaar is Flock flink gegroeid, zegt topman Shawn Hardin aan de collega’s van CNet: “Dat is deels te danken aan Facebookgebruikers. 87 procent van de mensen die Flock aanbevolen op Facebook, deden dat aan minstens zes vrienden. Flock is in Europa de zesde populairste browser, na de grote spelers Internet Explorer, Firefox, Chrome, Safari en Opera.”

Maar de browser heeft nog een lange weg te gaan: in mei 2010 was het aandeel van de sociale browser wereldwijd goed voor 0,07 procent van de markt.

Het is niet duidelijk wat de switch naar Chromium betekent voor de relatie die Flock heeft met Mozilla. Flock zal de Mozillaversie sowieso blijven ondersteunen, en ook de versie 2.6 die er binnenkort aankomt, draait nog op de Mozillamotor.

“We werken al vijf jaar goed samen met Mozilla, en er is nog geen beslissing genomen over het al dan niet beëindigen van die relatie”, voegt Hardin er nog aan toe.