Er zijn al meer dan 120.000 apps beschikbaar voor de iPhone en ook de applicatiewinkels van Android en BlackBerry vullen zich. Maar moet uw bedrijf nu ook op de iPhone? Ruim 6 miljard dollar. Dat is het bedrag dat we, volgens het bureau Gartner, met z’n allen wereldwijd zullen uitgeven aan mobiele applicaties, kortweg apps. […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Er zijn al meer dan 120.000 apps beschikbaar voor de iPhone en ook de applicatiewinkels van Android en BlackBerry vullen zich. Maar moet uw bedrijf nu ook op de iPhone?

Ruim 6 miljard dollar. Dat is het bedrag dat we, volgens het bureau Gartner, met z’n allen wereldwijd zullen uitgeven aan mobiele applicaties, kortweg apps. Dat aantal zal de komende drie jaar meer dan verviervoudigen.

Ook in ons land bieden steeds meer bedrijven een toepassing aan op de smartphone, en de iPhone in het bijzonder. “Eigenlijk komen we in een gelijkaardige situatie als in de beginjaren van het internet. Als je geen mobiele applicatie of website hebt als bedrijf, dan besta je niet meer.

De klanten verwachten je aanwezigheid via het mobiele communicatiekanaal”, vertelt Anja Cappelle, managing director van het Belgische interactieve bureau The Reference. Zij bevestigt dat mobiele apps hun grootste groeimarkt zijn. We zetten enkele prangende vragen op een rijtje rond deze relatief nieuwe markt.

Voor consumenten of bedrijven?
Eén blik op de lijst van populairste apps op de iPhone leert ons voldoende: het gaat om heel wat games of apps als Pandora Radio, een streaming radiozender. De applicaties voor de consumentenmarkt staan vandaag nog duidelijk bovenaan. Maar de populairste apps voor de smartphone zijn er vooral op gericht om het leven van de consument gemakkelijker te maken.

Amazon Mobile biedt in de VS bijvoorbeeld de gratis Amazon Remembers-applicatie, waarmee gebruikers een foto kunnen maken van een product dat ze ergens tegenkomen, waarna Amazon het tracht op te sporen in de eigen voorraad. Een andere populaire app is de Kraft iFood Assistant met ruim 7.000 recepten en bijbehorende boodschappenlijstjes.

Gebruikers betalen 99 dollarcent per recept. “Zelf maakten wij voor Ola de tussendoortjesvergelijker die het aantal calorieën vergelijkt”, vertelt Cappelle. Een mobiele applicatie biedt niet alleen veel functionaliteiten, maar verhoogt, volgens haar, ook het niveau van intimiteit en engagement met de klant. “De klant heeft immers altijd zijn geprivilegieerde brand op zak, in zijn telefoon.”

Op iPhone of andere?
De iPhone is met ruim 120.000 apps marktleider in zijn segment, terwijl spelers als BlackBerry en Android op hooguit enkele duizenden blijft steken. “Deze cijfers weerspiegelen zich duidelijk in de ontwikkelingen die bij ons voornamelijk gericht zijn op iPhone. Daarnaast zien we veel interesse voor het Google Android-platform en richten we ons op Windows Phone 6.5 en het komende Windows 7-platform”, zegt Anja Cappelle.

Goed om te weten voor aanbieders en uitgevers op het mobiele internet is dat niet-iPhonegebruikers, zoals Androidgebruikers, grotendeels handelen als die met een iPhone. Het internetgedrag van iPhonegebruikers, zo blijkt uit onderzoek van ComScore, is blijkbaar niet aan het merk of toestel gebonden, maar aan de gebruikservaring.

Als er een andere gelijkenis opvalt met de internethype van meer dan tien jaar geleden, is het dat het meeste geld wordt verdiend door bedrijven die de mobiele apps ontwikkelen, en niet zozeer door diegenen die ze aanbieden aan de eindklanten.

Dat blijkt eveneens uit de cijfers van Gartner. Volgens het bureau zal dit jaar 82 procent van alle apps gratis zijn, een aantal dat in 2013 zelfs nog zal toenemen tot 87 procent. Dat maakt al die mobiele apps misschien nogal vrijblijvend.

“Het komt er vooral op aan om bedrijven ervan te overtuigen dat mobiele applicaties een verlengstuk kunnen zijn voor hun merk, product of dienst. En dit niet zozeer zien als een ‘leuke’ media campagne”, vindt Nick Decrock, managing director bij Nocus. “Dat is het probleem met veel van de gratis apps. Ze zijn leuk voor even, maar hebben geen echte meerwaarde op lange termijn. Zeker niet commercieel of economisch.”