Recente onderzoeken tonen aan hoe belangrijk de kracht en prestaties van een website zijn. Naast prijs en veiligheid zijn snelheid en betrouwbaarheid de belangrijkste eigenschappen die de keuze voor een webwinkel bepalen. Online consumenten hebben meer afkeer van een trage verbinding dan van opspringende pop-ups. Ze zijn dus behoorlijk ongeduldig. Een kwart van de Belgische […]

Advertentie

Recente onderzoeken tonen aan hoe belangrijk de kracht en prestaties van een website zijn. Naast prijs en veiligheid zijn snelheid en betrouwbaarheid de belangrijkste eigenschappen die de keuze voor een webwinkel bepalen. Online consumenten hebben meer afkeer van een trage verbinding dan van opspringende pop-ups. Ze zijn dus behoorlijk ongeduldig.

Een kwart van de Belgische webwinkels is te traag en bijna één op vijf is minder dan 99% van de tijd beschikbaar. Nochtans vertaalt die onbeschikbaarheid zich in direct omzetverlies. Jammer genoeg komt downtime nu net het meeste voor in topperiodes.

 

Diverse oorzaken van onbeschikbaarheid
Het uitvallen of de traagheid van een site kan verschillende oorzaken hebben. De DNS-server kan het laten afweten. Soms gaat het, zoals bij de foutmelding internal error, om een softwareprobleem. Hier gaat het dan onder meer over overbelasting van de webserver of over een fout in de code. In dit geval is de klant zelf of het bedrijf dat de website heeft gebouwd aansprakelijk.

Vaak is het probleem te wijten aan het netwerk. Het gaat daarbij meestal om problemen met de netwerkverbinding in het datacenter zelf, waar dus de uitbater of hostingpartij voor moet instaan. De internetverbinding zelf is, over het algemeen gesproken, nogal betrouwbaar. De backbones van telecomoperatoren, vaak grote internationale bedrijven, zijn intussen erg robuust.

Andere mogelijke oorzaken zijn de firewall, de beveiligingsgordel tussen het interne en externe netwerk of de hardware. Ook in zulke gevallen is het hostingbedrijf verantwoordelijk. U gaat dus maar best met een betrouwbare partij in zee. Liefst een bedrijf dat groot genoeg is om al de onderdelen van hosting goed te kunnen behartigen, maar toch lokaal is georiënteerd om uw behoeftes te begrijpen.

Cloud: e-commerce in de wolken
Beschikbaarheid is overigens niet de enige cruciale taak voor uw hostingpartner. Ook beveiliging, support, monitoring, maatwerk, vooruitziendheid en flexibiliteit staan voorop bij uw keuze voor een hostingpartner. Bij flexibiliteit speelt de opkomende trend van cloudcomputing een vooraanstaande rol.

Dankzij cloudcomputing plaatst u uw website of applicatie in een wolk van computerresources. U bent dus niet meer gebonden aan een of andere fysieke machine. De traditionele band tussen software en hardware wordt verbroken. De gebruiker, in de meeste gevallen een onderneming, wordt hierdoor de mogelijkheid geboden om in een vingerknip een website of e-shop uit te rollen. Voor een bestaande site kan via dit concept snel worden uitgebreid of ingeperkt. Daardoor kan cloudcomputing ook uw webwinkel ten goede komen.