Groene IT-oplossingen vormen niet langer een optioneel extraatje voor succesvolle bedrijven. Een lager energieverbruik en minder afval leveren niet alleen een kostenbesparing op, maar bieden ook voordelen voor het milieu. Daarom geeft documentspecialist Xerox zijn resellers een aantal tips.   Leveranciers van printers zijn tegenwoordig actief betrokken bij de ontwikkeling van kostenverlagende producten dankzij […]

Advertentie

 

Groene IT-oplossingen vormen niet langer een optioneel extraatje voor succesvolle bedrijven. Een lager energieverbruik en minder afval leveren niet alleen een kostenbesparing op, maar bieden ook voordelen voor het milieu. Daarom geeft documentspecialist Xerox zijn resellers een aantal tips.
 
Leveranciers van printers zijn tegenwoordig actief betrokken bij de ontwikkeling van kostenverlagende producten dankzij een lager energieverbruik en dubbelzijdig afdrukken. Bovendien garanderen ze dat nieuwe producten voldoen aan alle relevante wetgeving om afdrukken voor elk bedrijf milieuvriendelijker te maken.

Xerox zegt dat ‘groen’ niet zo maar een modewoord moet zijn, maar een concrete, rendabele oplossing voor klanten. Groen heeft de potentie om de bedrijfsresultaten positief te beïnvloeden. Het is belangrijk voor resellers om klanten te kunnen informeren over de voordelen van duurzaam zakendoen, zodat ze voor groene oplossingen zullen kiezen. Dit kan volgens Xerox worden bereikt door:
 
          de commerciële implicaties en kostenbesparingen van een overstap naar een geïntegreerde, duurzame oplossing te benadrukken in plaats van  de  filantropische boodschap;
          het belang van duurzaamheid voor de naleving van wettelijke voorschriften duidelijk te maken;
          aandacht te besteden aan de verbeterde efficiency als gevolg van de overstap naar duurzame tactieken;
          de nadruk te leggen op de voordelen van een groene keuze voor de reputatie van de klant zowel intern als  naar buiten toe;
          uw klanten te vertellen over de positieve effecten van duurzame oplossingen voor potentiële nieuwe klanten.

Hieronder staat een lijst met suggesties voor de reseller om zinvol duurzaam advies te geven dat niet alleen maar als ‘greenwashing’ wordt beschouwd:

          Prijs het groene aspect niet teveel aan.
          Wees transparant en gebruik geen technische termen of marketingjargon om de voordelen van groene oplossingen te promoten.
          Doe geen onjuiste uitspraken over het succes van duurzame oplossingen als u geen bewijs heeft voor besparingen of voordelen.
          Publiciteitsstunts zoals bomen planten en schenkingen aan goede doelen zijn geen voorbeelden van een duurzame oplossing voor uw organisatie.
 
Xerox is van mening dat duurzaamheid van essentieel belang is voor de toekomst van grote en kleine bedrijven. De integratie van milieuvriendelijke doelstellingen in het afdruk- en communicatiebeleid van een bedrijf is niet alleen de juiste aanpak, maar ook een manier om kosten te verlagen. Producten zoals de Xerox ColorQube produceren niet alleen 90 procent minder afval dan vergelijkbare lasermultifunctionals tijdens een levenscyclus van vier jaar, maar bieden ook lagere kosten voor 75 procent van alle kleurenafdrukken.
 
Het is belangrijk om de prestaties van de klanten van resellers te meten om te kunnen bepalen of hun duurzame strategie wel of geen positief effect heeft op hun bedrijfsresultaat. Klanten moet een zelfonderzoek invullen om aan te geven hoe ze hun succes gaan controleren – het is onmogelijk om een duurzame strategie te hanteren als deze niet wordt gemeten.
 
Gegevens moeten worden genormaliseerd en vergeleken met een goed praktijkvoorbeeld. Hierna kunnen realistische doelstellingen bepaald worden en kan het verbruik in de gaten gehouden worden. Facturen moeten gecontroleerd worden en er moet een verantwoordelijke persoon aangewezen worden om een aantal criteria vast te stellen.
 
Xerox levert zelf het bewijs van de economische voordelen van een groene aanpak: het bedrijf heeft het afgelopen boekjaar een besparing van 13,4 miljoen euro bereikt door duurzame oplossingen te implementeren.