Mijlpalen in de levenscyclus van IT-middelen worden niet efficiënt beheerd, blijkt uit het Network Barometer Report 2010 van integrator Dimension Data. . 35% van alle netwerktoestellen heeft de End of Sales overschreden, en ruim 50% van die middelen bevindt zich laat in de verouderingsfase (voorbij de end-of-software-maintenance of de last-day-of-support). Het rapport behandelt de resultaten […]

Advertentie

Mijlpalen in de levenscyclus van IT-middelen worden niet efficiënt beheerd, blijkt uit het Network Barometer Report 2010 van integrator Dimension Data. . 35% van alle netwerktoestellen heeft de End of Sales overschreden, en ruim 50% van die middelen bevindt zich laat in de verouderingsfase (voorbij de end-of-software-maintenance of de last-day-of-support).

Het rapport behandelt de resultaten van 235 TLM-beoordelingen (Technology Lifecycle Management Assessments) die werden uitgevoerd in organisaties van alle groottes en industriesectoren over vijf continenten.
 
Terwijl veel meer organisaties zich ervan bewust worden dat dergelijke missiekritische infrastructuur een zorgvuldig beheer vereist, begrijpen ze minder goed waar de aandacht en de middelen op gericht moeten worden om het risico efficiënt te verkleinen en de terugverdientijd (ROI) te maximaliseren, stelt het rapport.

Volgens Rich Schofield, Dimension Data’s business development manager voor Global Network Integration, “houdt het blijven gebruiken van netwerk- en IT-middelen voorbij hun end-of-life, een risico in voor de organisaties dat een impact zou kunnen hebben op de algemene bedrijfsstrategie.”

 
“Het is van essentieel belang voor organisaties dat ze de levenscyclusstatus van hun middelen controleren, om zo de leeftijd en levensvatbaarheid te bepalen. Uit de TLM-beoordelingen die voor het Report van 2010 werden uitgevoerd, blijkt dat netwerken blijven draaien met problemen die een invloed zouden kunnen hebben op de algemene bedrijfsproductiviteit en –efficiëntie,” legt hij uit. Hij wijst er verder op dat het Report ook aan het licht heeft gebracht dat een onrustwekkend aantal (38 %) van alle netwerktoestellen veiligheidskwetsbaarheden vertonen.
 
“Het goede nieuws is dat dit getal bijna gehalveerd is (bedroeg in het verslag van 2009 nog 73%). Maar de organisaties blijven risico lopen wanneer het om hun netwerken gaat,” waarschuwt Schofield
“IT is een ondersteunend en belangrijk middel om de business te doen groeien en om dingen mogelijk te maken. Het maakt dus deel uit van de strategie. IT-beheer is zelfs een sleutelelement voor strategie, niet alleen op het niveau van de directeur, maar op alle niveaus van een organisatie, om de productievermogens van een bedrijf te optimaliseren”, legt hij uit.
 
Advertentie