Een kleine 500 resellers en distributeurs van Intel verzamelden deze week in het sjieke Dubai om van Intel productinnovaties en nieuwe partnerinitiatieven te vernemen. De hoofdboodschap: er liggen heel wat opportuniteiten op de reseller te wachten, en Intel maakt alles klaar om het kanaal te steunen om hier de nodige business uit te halen. Volgens […]

Advertentie

Een kleine 500 resellers en distributeurs van Intel verzamelden deze week in het sjieke Dubai om van Intel productinnovaties en nieuwe partnerinitiatieven te vernemen. De hoofdboodschap: er liggen heel wat opportuniteiten op de reseller te wachten, en Intel maakt alles klaar om het kanaal te steunen om hier de nodige business uit te halen.

Volgens Steven Dallman, general manager van de wereldwijde reseller organisatie bij Intel heeft hij in zijn dertigjarige carrière bij de chipbouwer nooit een dergelijke ingrijpende opfrissing van het gamma van het bedrijf gezien als nu. Hij verklaart dat vanuit het principe van het ‘computing continuum’: mensen willen dezelfde toepassingen hebben op eender welk apparaat, of het nu een smartphone, een netbook of een desktop pc is. Of die nieuwe categorie van de tablet, waarvan op de beurs die met de Intel Solutions Summit gepaard ging, een aantal voorbeelden werden getoond gebaseerd op Intel-technologie. Volgens Intel is er een overgang bezig van de personal computer naar personal computing, waarbij het type apparaat dat gebruikt wordt, minder belangrijk wordt dan de toepassing.
 
Tegelijk met de verversing van het processorgamma, werkt Intel ook aan zijn partnerprogramma en aan zijn marketing. Op vlak van de ‘branding’ van Intel wordt het aantal boodschappen beperkt. “We praatten altijd heel graag over zal onze producten,” zegt Europees strategiedirecteur Mark Brailey, “maar dat waren er zo veel dat de boodschap onduidelijk werd. Dit jaar en volgende jaar beperken we het aantal ‘helden’ waar we rond communiceren. Van alle producten die we pushen blijven alleen nog de core in zijn verschillende versies, Pentium en Celeron over.” Dat moet het volgens Brailey de resellers makkelijker maken om de kracht van Intel als merk te verkopen. Ook in het partnerprogramma veranderen een aantal zaken. De belangrijkste vaststelling die Europees channelbaas Maurits Tichelman maakt is dat lokale systeembouwers niet langer alle evoluties kunnen volgen. Hij verwacht niet dat lokale integratoren zelf bijvoorbeeld ook tablets gaan bouwen. Daarom worden de Premier Partners voortaan niet langer alleen beloond op basis van wat ze zelf bouwen, maar ook op de hoeveelheid Intel-gebaseerde systemen van anderen die ze in de markt zetten.
 
Intel maakte een bijzonder goed eerste kwartaal en vestigt daar zijn hoop op dat het einde van de tunnel in zicht is. De hoogstnodige vervangingscyclus van pc’s komt eindelijk op gang (met dank aan Windows 7), er komen nieuwe apparaten op de markt, en bedrijven en consumenten hebben heel lang op budgetten gezeten die ze nu eindelijk gaan beginnen uitgeven. Vele kansen dus voor de reseller om daarop in te spelen. Maurits Tichelman geeft de resellers alvast de raad mee om hun sales mensen goed op te leiden om op al deze kansen in te kunnen spelen.
 
Advertentie