Nieuws

Het belang van kleine initiatieven

Onlangs was ik aanwezig op een evenement in Utrecht, georganiseerd door Sioo, voor afgestudeerden van de cursus Master in Advanced Change Management. De aanwezigen bogen zich over het thema ‘Waardoor laat je je leiden in de jeugdzorg?’ 

Niet direct een ICT-gerelateerd onderwerp, op het eerste gezicht. Toch werd tijdens het debat duidelijk dat jeugdzorg en ICT wel een en ander gemeen hebben.

Binnen jeugdzorg blijkt koers bepalen en prioriteiten stellen vaak een moeilijke opdracht. Dit klinkt me bekend in de oren. Bedrijven worstelen ook constant met efficiënt beheer van projecten.

In Nederland geven zowel professionals als managers de jeugdzorg vorm. Professionals worden geassocieerd met betrokkenheid, bevlogenheid, energie en passie. Managers met bureaucratie, afstandelijkheid en beheersing. Ook heel herkenbaar…

Daarnaast werkt de jeugdzorg, net zoals de ICT-sector, met bepaalde kwaliteitssystemen. Laat de professional zich te veel leiden door zo’n kwaliteitssysteem, dan komt hij niet meer toe aan zijn eigenlijke taak: het begeleiden van probleemjongeren. Er zijn evenveel goede als logge kwaliteitssystemen op de markt, waarbij deze laatste vaak de creativiteit en het werkplezier van de medewerkers beknotten.

Teddyberen
Ten slotte werd een project rond een zwarte woonwijk in Soweto besproken. De overheid had hier jaren vruchteloos geprobeerd om via grote veranderingsinitiatieven de levenskwaliteit van de jongeren te verbeteren. Tot een lokale politieagent het tij deed keren, simpelweg door een aantal teddyberen in zijn kantoor neer te zetten.

Dit gaf jonge delinquenten het signaal dat hij oog had voor hun wereld, wat meteen de drempel om naar de politie te stappen verlaagde. Het politiekantoor groeide snel uit tot een jeugdcentrum dat jongeren verschillende diensten aanbood. Het model wordt nu door de overheid gekopieerd naar andere zwarte woonwijken.

Kleine schaal
Dit project leek als twee druppels water op dat van een van mijn grotere ICT-klanten, die het op een gegeven moment opgegeven had om nog grote strategische IT-transformatie-initiatieven te starten. In de plaats daarvan werden microcommunicatie-initiatieven gestart, met focus op betrokkenheid op kleine schaal, waarbij de boodschap aangepast wordt aan de ontvanger.

De moraal van het verhaal: hoe complexer de omgeving, hoe belangrijker het is klein te starten, wil je groot eindigen. Niet andersom. 
 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business