Het grote verschil dat Web 2.0 aan het bestaande internet toevoegt is ‘user generated content’. In plaats van de circa 10.000 professionele editors die content aanmaakten voor het gebruik door 500 miljoen consumenten op het oude web, zijn er nu opeens 250 miljoen editors die een populatie van ondertussen 1,4 miljard internetgebruikers bedienen (cijfers sophotec.com). […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Het grote verschil dat Web 2.0 aan het bestaande internet toevoegt is ‘user generated content’. In plaats van de circa 10.000 professionele editors die content aanmaakten voor het gebruik door 500 miljoen consumenten op het oude web, zijn er nu opeens 250 miljoen editors die een populatie van ondertussen 1,4 miljard internetgebruikers bedienen (cijfers sophotec.com). Hoe moeten we tegen Web 2.0 aankijken als onderneming of als reseller? Wat betekent dit voor ons?

Eén van de gevolgen van Web 2.0 is dat de consument heel gemakkelijk fora vindt waar hij zijn mening kan ventileren. Klanten worden niet alleen mondiger vanuit puur sociaal oogpunt, maar beschikken nu ook over verschillende media zoals YouTube en Flickr om hun meningen en kritieken te uiten naar een grote gemeenschap. Als klant ga je dan ook op zoek naar dat soort berichten om een mening te horen die je per definitie objectiever vindt dan wat de marketing van het bedrijf zelf beweert.
Het Sloan Center for Internet Retailing heeft een leidraad ontworpen die bedrijven in staat moet stellen hierop in te spelen en die LEAD gedoopt werd: Listen, Experiment, Apply, Develop. (zie ook Donna Hoffman voor McKinsey)
 
Listen – In eerste instantie is het evident dat het bedrijf meeluistert op sites als Facebook om te weten of er al dan niet positieve of negatieve commentaren verschijnen. Zelfs als er geen formeel proces voor bestaat is het nog steeds beter om af en toe te peilen dan om helemaal niets te doen. Er zijn ook firma’s die zich specialiseren in het nagaan van online chatter. Nielsen Online met Buzzmetrics is er zo één.
 
Experiment – Een volgende stap is het overgaan naar actieve deelname in Web 2.0. Dat kan heel eenvoudig door het aanmaken van een bedrijfsprofiel op sociale netwerksites zoals Ning. Ook de blogger community is daarbij heel belangrijk. Een simpele manier om in de wereld van Web 2.0 toe te treden, is het creëren van een community op de site, eventueel via een blog, waar de klanten hun mening kwijt kunnen over de diensten en de producten van het bedrijf.
 
Apply – Wat we opsteken van de experimenten implementeren we in deze fase binnen het bedrijf. De website wordt geoptimaliseerd zodat hij vlot connecteert met online communities en sociale media. Belangrijk hier is het meten van de impact op de website en de interpretatie ervan voor het bedrijf.
 
Develop – De Web 2.0 aanpak wordt nu geïntegreerd in de processen van de algemene marketing binnen de firma en maakt er integraal deel van uit. Mass Media Broadcast zal meer en meer het loodje leggen ten opzichte van de wereld van het interactieve Web 2.0.
 
Regelmatig lees ik de opmerking dat niemand iets verdient met Web 2.0. Maar is dat niet hetzelfde als zeggen dat niemand iets verdient met marketing?