Nieuws

Kingston ziet stabieler 2010, met kansen voor reseller

Geheugenleverancier Kingston blikt terug op 2009 en vooruit naar 2010. De boodschap: het herstel is ingezet. Enkele nieuwe tendensen, waaronder SSD, moeten zorgen voor een stabiel jaar, met kansen voor de reseller.

Geheugenleverancier Kingston kon een moeilijk 2009 grotendeels goedmaken dankzij een herstel in de tweede jaarhelft. Wereldwijd steeg de omzet uiteindelijk zelfs lichtjes; in België kon men de achteruitgang tegenover 2008 beperken tot -12%. “Dat is in lijn met de algemene marksituatie van -15%”, zegt Sibyl Jacob, business development manager BeLux.
 
Het herstel kwam er vanaf het derde kwartaal van 2009, met een fikse verhoging van de gemiddelde verkoopprijs van geheugen. “Een goede zaak voor ons, maar ook voor de reseller die zijn marges weer ziet verhogen”, aldus Jacob.
 
Verder wijst Jacob het herstel toe aan de succesvolle lancering van een SSD-aanbod eind 2009. “We hebben dit actief gepromoot met een ‘SSD accelerator event’ en training voor distributeurs en resellers.” Ook voor de System Specific-geheugenlijn voor A-merken werden inspanningen geleverd: “We hebben elk kwartaal corporate events georganiseerd. Dat heeft geleid tot veel nieuwe leads en enkele belangrijke coporate upgrades – uiteraard altijd via het kanaal.” Voor het generische ValueRam-geheugen was er het dalende prijsverschil tussen DDR2 en DDR3, het succes bij lokale pc-bouwers en de positieve bijdrage van het overheidsinitiatief Start2Surf.
 
Voor 2010 ziet Sibyl Jacob enkele trends die moeten zorgen de positieve tendens van eind 2009 zich verder doorzet. Op het vlak van DRAM ziet ze een gezondere balans tussen vraag en aanbod, en hogere prijzen. “Dankzij SSD, DDR3 en steeds hogere opslagcapaciteiten kan Kingston ook een rol spelen in de groeiende vraag naar kostenreductie en minder energieverbruik.”
 
Voor USB-geheugen is de trend dat de capaciteit steeds groter wordt. “In 2009 werd 2 en 4 GB het meest verkocht. Begin 2010 is dat al verschoven naar 4 en 8 GB. Met de DT310 hebben we zelfs al een stick van 256 GB.” Voor USB 3.0 zal 2010 nog een introductiejaar zijn, meent Jacob. “In 2010 blijft USB 2.0 nog de standaard, maar vanaf 2011 wordt USB 3.0 zeker sterker en kan het die rol overnemen.”

SSD-schijven zullen in 2010 steeds meer ingang vinden. “De prijzen zullen dalen en de capaciteit van de schijven zal stijgen. Tegen 2012 worden dit mainstream producten die iedereen gebruikt.” Bijzonder aantrekkelijk voor de reseller zijn volgens Jacob de SSD-bundels die Kingston aanbiedt. “We hebben een Desktop en een Notebook Bundle. Daarin zit alles wat de gebruiker nodig heeft: schroeven, kabels, Acronis imagingsoftware en een externe behuizing voor de notebookbundel.”

De strategie van Kingston voor 2010 is dan ook aangepast aan die tendensen. Men zal zich verder toespitsen op SSD met nog meer bewustmakingscampagnes en training. Sibyl Jacob: “Het is belangrijk dat de reseller de voordelen kan meegeven aan de gebruiker: de snelheid, de schokbestendigheid, de lange levensduur van de batterij, de lagere warmteproductie.” Kingston heeft dit jaar nog meer aandachtspunten. Zo wil men de bedrijfsmarkt nog verder bewerken, met nog meer networkingevents voor klanten en corporate resellers. Er zal gefocust worden op beveiligde usb-sticks en op sticks die kunnen gepersonaliseerd worden met bedrijfslogo’s (vanaf 100 stuks). En de samenwerking met lokale, Belgische pc-bouwers zal verder uitgediept worden. Dat geldt ook voor retailpartners zoals aankoopgroeperingen en hypermarkten. Om de eindgebruiker te sensibiliseren werd nog de site www.rememberkingston.com gelanceerd. “Vergeet trouwens ook ons partnerprogramma niet, met onze partnersite waar de reseller terechtkan voor onder andere datasheets, foto’s, video’s en online training.”

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business