Nieuws

De iPhone blijft de wereld veranderen

De komst van de iPhone heeft de telecomwereld grondig door elkaar geschud. Maar de evolutie die het toestel heeft ingezet is nog maar het topje van de ijsberg.

De Amerikaanse operator AT&T gaat de iPhone in Amerika eventjes niet meer verkopen, omdat hun mobiel netwerk de toename van mobiele datatrafiek niet meer aankan. In Groot-Brittannië kampt O2 met netwerkproblemen, omdat er te veel iPhones als kerstcadeau werden uitgedeeld – met een (te) hoog dataverbruik tot gevolg.

Deze twee voorbeelden tonen aan wat de werkelijke impact van het toestel eigenlijk is. Mobiel dataverkeer, lange tijd een zorgenkind dat maar niet tot bij de consument geraakte, neemt nu een hoge vlucht. Dat is logisch, want als je zo’n geweldige smartphone hebt, dan wil je toch ook gebruik kunnen maken van de duizenden apps en online services die ermee gepaard gaan? Dat de andere producenten nu ook met iPhoneklonen komen aanzetten zal deze trend nog een extra boost geven.

En ondertussen moeten de operatoren behoorlijk wat tandjes bijsteken om die toenemende datatrafiek aan te kunnen. Gelukkig staat LTE klaar om de fakkel van 3G over te nemen (de eerste commerciële netwerken worden op dit moment uitgerold) en daar wordt met argusogen naar gekeken.

Facebook en YouTube
Ook zoeken operatoren naar nieuwe businessmodellen om al die investeringen terug te verdienen. Samenwerkingsverbanden met de Facebooks en YouTubes van deze wereld zijn een mogelijkheid. Samen een toevoegde waarde naar de eindgebruiker brengen, met behulp van nieuwe mogelijkheden die in het fysieke netwerk worden ingebouwd. Dat je operator aan een restaurantwebsite je locatie doorgeeft, zodat die op je smartphone de dichtstbijzijnde pizzeria’s kan aanwijzen, bijvoorbeeld?

Zo krijg je een heel ecosysteem van operatoren, serviceproviders en telecomleveranciers, om tegemoet te komen aan de trend die de iPhone in een hogere versnelling heeft gebracht: kan dat de toekomst zijn? In elk geval staat één ding als een paal boven water: de iPhone heeft de spelregels totaal veranderd.

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business