Google maakt vandaag bekend dat het reisinformatie van de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB integreert op Google Maps. De zoekgigant heeft ook gesprekken met andere Belgische vervoersmaatschappijen. Gebruikers van online kaartendienst Google Maps kunnen hun route in Brussel opgeven, waarna Google reisinformatie op maat geeft. Stel dat je een uitstapje naar de Heizel plant, dan kan je in […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Google maakt vandaag bekend dat het reisinformatie van de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB integreert op Google Maps. De zoekgigant heeft ook gesprekken met andere Belgische vervoersmaatschappijen.

Gebruikers van online kaartendienst Google Maps kunnen hun route in Brussel opgeven, waarna Google reisinformatie op maat geeft. Stel dat je een uitstapje naar de Heizel plant, dan kan je in Google Maps je route plannen, waarbij je als vertrekpunt het Centraal station ingeeft en als eindpunt de Heizel. Google stelt dan een route samen met de trams, bussen en metro’s van de MIVB.

De MIVB-informatie is ook via de mobiele telefoon beschikbaar. Volgens de MIVB een belangrijke manier om nieuwe reizigers aan te trekken.

"Pendelaars kennen het MIVB-net", zegt Kris Lauwers, de adjunct-directeur generaal van de MIVB. "Zij kennen ook onze website. Deze toepassing is gericht op mensen die willen weten waar ze zijn en hoe ze ergens anders kunnen geraken. Willen ze naar de VRT, dan kunnen ze op hun telefoon gewoon VRT intikken, waarna Google weergeeft hoe je daar met het openbaar vervoer geraakt.

Wie betaalt?
Wie moet hiervoor betalen? Alvast niet de belastingbetaler, zo stelt Kris Lauwers. MIVB betaalt Google niet om de informatie op te nemen in Google Maps.

Bij Google is dit een van de zogenaamde ’20-procent-toepassingen’. Alle medewerkers van Google krijgen twintig procent van hun tijd ter beschikking om aan projecten te werken die niet tot hun kerntaak behoren. Het is Googles manier om innovatie te stimuleren.

Niet realtime
De MIVB-toepassing van Google is niet realtime. De gebruikers kunnen dus niet op Google zien of er vertragingen zijn op het MIVB-net. Op termijn zal dat er wel komen, zo stelt Kris Lauwers. Maar concrete plannen zijn er niet.

Een van de technische moeilijkheden is de veranderlijkheid van het MIVB-netwerk. Elke twee weken worden de uurroosters wel aangepast. Dat wil zeggen dat de databanken voor moeten gesynchroniseerd worden.

MIVB stelde vandaag ook een Android-applicatie beschikbaar. Daarmee is ook realtime informatie over de MIVB-net te raadplegen. Gebruikers hebben wel een telefoon nodig die uitgerust is met het Android-besturingssysteem.

Samenwerking private sector
Het project van de MIVB en Google is een samenwerking tussen een privébedrijf en een openbare maatschappij. En dat doet de vraag rijzen of een overheidsbedrijf wel op een commercieel bedrijf moet vertrouwen voor informatie over zijn reistijden.

Volgens Lauwers is het onvermijdelijk: "Vroeger had elk bedrijf een kaartje naar zijn bedrijf op zijn website. Nu staat er gewoon een link naar een kaartendienst. Dat zullen we ook met het openbaar vervoer zien gebeuren."

Europarlementariër Dirk Sterckx vindt het een goede zaak dat de MIVB samenwerkt met een privébedrijf: "Wat is de taak van MIVB? Mensen vervoeren. Ze kunnen online niet de beste en de snelste zijn, dus kunnen ze dat beter aan een ander overlaten. En als er ooit een beter alternatief voor Google komt, dan trekken ze zich gewoon terug en sluiten zich bij de andere aan."

MIVB legt trouwens niet al zijn eieren in één mand. In maart komt er ook een eigen toepassing. Meer wil MIVB daar op dit ogenblik niet over kwijt.

 

Update 14.45 uur:
Google bevestigt dat er ook gesprekken zijn met andere vervoersmaatschappijen, ook uit België. Welke dat zijn, en of er concrete plannen voor samenwerking zijn, is niet bekend.