Het Amerikaanse softwarebedrijf Nuance kondigt deze week een eigen PDF-lezer aan. De Nuance PDF Reader moet marktaandeel afsnoepen van Adobe nu de PDF-lezer van Adobe met een aantal beveiligingsproblemen af te rekenen heeft. Nuance kondigt ook een nieuw partnerprogramma aan dat resellers moet helpen hun omzet te verhogen. “Adobe heeft de laatste tijd heel wat […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Het Amerikaanse softwarebedrijf Nuance kondigt deze week een eigen PDF-lezer aan. De Nuance PDF Reader moet marktaandeel afsnoepen van Adobe nu de PDF-lezer van Adobe met een aantal beveiligingsproblemen af te rekenen heeft. Nuance kondigt ook een nieuw partnerprogramma aan dat resellers moet helpen hun omzet te verhogen.

“Adobe heeft de laatste tijd heel wat problemen ondervonden met zijn reader,” zegt Europees Marketing Manager Steven Steenhaut. “Door hun gebruik van Java Scripts bleek de reader makkelijk te misbruiken om in computers te hacken.” Nuance wil van dit moment gebruik maken door zijn eigen Nuance PDF Reader uit te brengen. Die zal veel lichter zijn dan de reader van Adobe, veel sneller en uiteraard ook veiliger. “Resellers die de Nuance PDF Reader installeren bij hun klanten, krijgen later een ‘kick-back’ wanneer die klant beslist voor een upgrade naar een andere versie.”

Voor zijn resellers werkt Nuance momenteel een nieuw partnerprogramma uit op Europees vlak. Vanaf eind maart wordt het in het Verenigd Koninkrijk uitgerold, later volgen Frankrijk, Duitsland en de Benelux. Tegen de zomer zou het programma ook in de Benelux actief moeten zijn. Met het nieuwe partnerprogramma wil Nuance zijn resellers vooral helpen meer omzet te boeken. “Het programma gaat minder over extra procenten marge, maar veel meer over de ondersteuning van partners in het marketen van de producten. Dat betekent dat we veel informatie geven zodat de reseller ook nieuwe markten kan aanboren.” Volgens Steenhaut was een eengemaakt Europees partnerprogramma een noodzaak nu er steeds meer resellers bij komen. Toch wil Nuance nog extra resellers aantrekken. “We merken dat we goed staan in en rond de grote steden, maar daarbuiten is Nuance te weinig aanwezig.” Binnen het partnerprogramma worden ook trainingen en certificeringen ingebouwd, en een classificatie van de resellers op kennis of geografische spreiding. “Op die manier kunnen we de leads die we genereren beter naar de juiste reseller doorgeven. De afgelopen maanden hebben we de reseller wat te veel aan zijn lot overgelaten.” Het partnerprogramma is ontwikkeld door hetzelfde bedrijf dat eerder een bijzonder succesvol Europees partnerprogramma uitwerkte voor Symantec.

De laatste maanden heeft Nuance heel veel acquisities verricht die zowel zijn aanbod in spraakherkenning (Dragon Naturally Speaking) als in scanning en imaging (PDF Converter, OmniPage, Paperport) versterkten. Zo nam Nuance eerder deze week MacSpeech over, een Amerikaans bedrijf dat spraakherkenning voor het Apple-platform ontwikkelde op basis van Dragon Naturally Speaking. “Door dat bredere aanbod wordt het voor onze resellers ook makkelijk om aan cross selling te gaan doen. Wie spraakherkenning levert in de juridische wereld, kan daar makkelijk ook scanning of imaging producten aan toevoegen.”

De producten van Nuance worden in België verdeeld door ABC Soft, Ingram Micro en Tech Data.