Nieuws

Zes bedrijven die presteren tijdens de crisis

We weten het wel: 2009 was in economisch opzicht een gitzwart jaar. 2010 wordt beter. Maar sommige bedrijven en sectoren zal het allemaal een zorg wezen. Zij doen goede zaken. We sommen enkele witte raven op, en dat zijn er meer dan je zou vermoeden.

1.) Online beleggers
De grootbanken likken nog hun wonden van de kredietcrisis. Maar terwijl zij recupereren, gooien vooral hun online collega’s hoge ogen. Bij Keytrade Bank zagen ze hun klantenaantal in één jaar tijd met dertig procent groeien tot een kleine 120.000. Een prestatie die ze wijten aan het toenemend succes van online bankieren. Ook online bankier BinckBank liet al recordresultaten optekenen, mede dankzij het herstel op de beurs in het voorbije jaar.

2.) Hosting en cloud
Hostingbedrijven zien hun aantal klanten groeien en gaan helemaal voor cross-selling. Niet enkel websites huisvesten dus, maar ook zogenaamde cloud-toepassingen als Sharepoint en online mail aan de man brengen. Met resultaat: een hostingbedrijf als Combell zag zijn omzet in ‘crisisjaar 2009’ met bijna een kwart toenemen.

3.) Webagentschappen
Ook de resultaten die zoekmachine Google onlangs voorlegde, zijn bemoedigend. En in het spoor van deze zoekgigant doet een aantal agentschappen in ons land die zich in zoekmachinemarketing specialiseren goede zaken. Een relatief onbekend internetbedrijf als Conba zag zijn omzet in 2009 met veertig procent stijgen. Al leggen heel wat webagentschappen en online marketeers goede resultaten voor.

4.) Reisorganisatoren
Voor reisbureaus is het internet er alleen maar belangrijker op geworden. Ook zij vallen onder de witte raven. Jetair noteerde het afgelopen jaar de beste resultaten sinds zijn oprichting in 2004. Ook in januari bleken steeds meer Belgen hun vakantie te boeken. "Er is tien procent meer interesse dan vorig jaar", klink het bij Connections. Hoezo crisis?

5.) Analisten
Uit een studie die IBM onlangs bij ruim 2.500 IT-managers wereldwijd organiseerde, van wie een honderdtal uit de Benelux, kwam business-intelligence, of software voor analyse voor bedrijfsgegevens, als topprioriteit uit de bus. Aanbieders van business-intelligence of (web)analysetoepassingen kwamen de voorbije maanden dan ook vrij goed door.

6.) Apple en BlackBerry
Hoe dieper de crisis, hoe meer smartphones à la iPhone en BlackBerry er over de toonbank gaan. In het najaar legde Apple nog recordresultaten neer: 6,6 miljard euro omzet. Dit leverde een nettowinst van één miljard euro op, een stijging van maar liefst 47 procent. Eind 2009 kwam overigens ook BlackBerryfabrikant RIM, een grote concurrent van Apple, met resultaten die zeer positief werden onthaald.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business