Uit een onderzoek van CyberSource blijkt dat handelaren in het Verenigd Koninkrijk jaarlijks 400.000 pond (459.000 euro) verliezen door online fraude. Dit is momenteel voor hen de grootste bedreiging. In 2009 waren de Britse ondernemers 1,8 procent van hun omzet kwijt aan oplichterij. Eigenaren van webwinkels weigerden gemiddeld 4,6 procent van de orders omdat ze […]

Advertentie

Uit een onderzoek van CyberSource blijkt dat handelaren in het Verenigd Koninkrijk jaarlijks 400.000 pond (459.000 euro) verliezen door online fraude. Dit is momenteel voor hen de grootste bedreiging.

In 2009 waren de Britse ondernemers 1,8 procent van hun omzet kwijt aan oplichterij. Eigenaren van webwinkels weigerden gemiddeld 4,6 procent van de orders omdat ze frauduleus leken. CyberSource vindt dit een kwalijke zaak, omdat sommige zaken wel betrouwbaar waren. En ook bedanken voor geldige aanvragen kost een kapitaal.

Gestolen data
Naast fraude is diefstal van consumentengegevens een zorg die steeds meer aandacht vergt. In 2007 ondervond slechts 6 procent dit als een bedreiging, terwijl dat nu 52 procent is.

Om dit te verbeteren moet een ondernemer investeren in een systeem dat de order automatisch screent, en minder terugvallen op het prijzige handmatig nakijken. Zo komen alleen de hele dubieuze gevallen in de tweede controleronde terecht.

Volgens Afif Khan, coauteur van het rapport, is besparen ook mogelijk door de klachten over fraude van klanten aan te vechten. Handelaren winnen blijkbaar gemiddeld 34 procent van de zaken.

Dat webwinkels in België en in Nederland wel eens met fraude te maken hebben gehad, is ongetwijfeld het geval. Denk aan onterecht aangeven dat een pakket niet aangekomen is of een betaling met een creditcard ongedaan maken. Concrete cijfers zijn er echter (nog) niet.