Acer zet zijn groeistrategie verder. De groep verbreedt zijn activiteiten in de servermarkt en mikt ook met zijn smartphones op een flink marktaandeel. In de Benelux klokte de Acer Group de tweede helft van 2009 af als de leverancier met het grootste gecombineerde volume van desktops, notebooks en netbooks. Wereldwijd is de groep de nummer […]

Advertentie

Acer zet zijn groeistrategie verder. De groep verbreedt zijn activiteiten in de servermarkt en mikt ook met zijn smartphones op een flink marktaandeel.

In de Benelux klokte de Acer Group de tweede helft van 2009 af als de leverancier met het grootste gecombineerde volume van desktops, notebooks en netbooks. Wereldwijd is de groep de nummer twee, na HP. De voorbije jaren heeft Acer Group een duidelijk multibrandstrategie uitgewerkt. Het merk Acer richt zich zowel op de consumenten- als de businessmarkt, zij het met verschillende productportfolio’s. Het aanbod van Packard Bell is bedoeld voor de klant die een trendy lifestyle nastreeft. Verder is er nog eMachines, gericht op het laaggeprijsde volumesegment, en Gateway voor de bovenkant van de zakelijke markt. Gateway is in de Verenigde Staten al langer een vertrouwde naam. Het merk krijgt in het voorjaar van 2010 nu ook zijn introductie in Europa. Dat gebeurt trouwens – net als bij Packard Bell – via een aparte business unit.
 
2010 wordt voor Acer meer dan ooit het jaar van de diversificatie. Het bedrijf verwacht met name erg veel van zijn smartphones. “We zetten voluit in op mobiliteit”, zegt Marc Pauly, country manager Benelux bij Acer. “We bieden al langer notebooks en netbooks aan. Met de smartphones vervolledigen we het mobiele aanbod.” De distributie van de telefoons zal zowel via de klassieke kanalen als via de telecomoperatoren verlopen. “Nu de telecommarkt in België is opengesteld voor koppelverkoop verwachten we daar een belangrijke boost.” Acer onderzoekt op dit moment met welke operator het bedrijf hiervoor in zee kan gaan. Voor het onlangs afgesloten partnerschap met Hitachi Data Systems neemt het indirecte kanaal de belangrijkste rol op zich. Hitachi biedt storageoplossingen voor de servermarkt. “We gaan niet verder met Acer als servermerk. We hebben Gateway om ons te focussen op de servermarkt. We zullen dat doen via ons netwerk van topresellers.”

Van alle markten thuis

Terwijl Acer zijn aanbod in de breedte uitbreidt, wil het bedrijf ook een zo ruim mogelijke markt bedienen. “Consument, kmo en enterprise zijn voor ons even belangrijk”, stelt Marc Pauly. “Ons motto is duidelijk: go big or go home.” Acer heeft geen interesse in een rol als nichespeler. Het bedrijf gaat in ieder segment voor volume. Het maakt zich sterkt dat het met zijn portfolio van merken en producten erin slaagt om alle doelgroepen te bereiken. Aan ambitie ontbreekt het Acer dan ook niet. “Met onze smartphones willen we doorgroeien tot de top vijf in de markt. Idem voor Gateway in het topsegment van de zakelijke servermarkt. Met het merk Acer willen we in het segment van kmo, small office en home office in de top drie blijven.” In 2009 deed Acer het alvast niet slecht. Het bedrijf slaagde erin zijn marktaandeel te vergroten. Door de dalende verkoopprijzen zorgde dat echter niet voor een hogere omzet. “2009 was geen goed jaar, maar we hebben de schade weten te beperken. We hebben winst gemaakt en er vielen geen ontslagen. We verwachten wel duidelijk meer van 2010.”
 
Daarbij rekent Acer uiteraard ook op in het indirecte kanaal. Zo brengt het bedrijf een deel van zijn producten bewust niet via het warenhuis op de markt, maar enkel via de reseller. Producten die wel via beide kanalen verkrijgbaar zijn, verschillen zo weinig mogelijk in prijs. “We spelen niet op prijs”, bevestigt Marc Pauly. “De reseller moet zich vooral richten op toegevoegde waarde. Hij moet meer doen dan alleen maar een kale doos leveren, en ook zorgen voor consultancy, installatie, onderhoud, enzovoort. De Belgische reseller heeft voorlopig nog het voordeel dat er online weinig verkoop plaatsvindt. In Nederland is online verkoop wel al doorgebroken, wat voor extra druk op de prijzen zorgt. In ieder geval blijven we de reseller als een echte partner beschouwen, als een verlengstuk van de eigen organisatie. We blijven de ondersteuning van de reseller dan ook verder verfijnen. En hoe meer informatie we daarbij ontvangen van de eindklant, hoe beter we onze support op zijn behoeften kunnen afstemmen.”
 
 

Geen velden gevonden.