Consumenten zullen dit jaar 4,3 miljard euro uitgeven in online winkels voor smartphonetoepassingen. Toch verwachten analisten dat de overgrote meerderheid van die applicaties gratis blijft. Analisten van onderzoeksbureau Gartner verwachten dat applicatiewinkels dit jaar goed zijn voor 4,5 miljard downloads. Daarvan zal 82 procent gratis zijn. In 2013 zal dat oplopen tot 21,6 miljard downloads, […]

Advertentie

Consumenten zullen dit jaar 4,3 miljard euro uitgeven in online winkels voor smartphonetoepassingen. Toch verwachten analisten dat de overgrote meerderheid van die applicaties gratis blijft.

Analisten van onderzoeksbureau Gartner verwachten dat applicatiewinkels dit jaar goed zijn voor 4,5 miljard downloads. Daarvan zal 82 procent gratis zijn. In 2013 zal dat oplopen tot 21,6 miljard downloads, waarvan 87 procent gratis.

“Games blijven de populairste applicaties, terwijl mobiel shoppen, sociale netwerken, utilities en productiviteitstools blijven groeien en geld aantrekken”, aldus Stephanie Baghdassarian, onderzoeksbaas bij Gartner.

Advertenties
Dat mobiele applicaties grotendeels gratis blijven, is op veel manieren te verklaren. Ze halen inkomsten uit ingebouwde advertenties of rekenen iets extra aan bij mobiele aankopen. In videogames kan het bijvoorbeeld zijn dat je een reclameflimpje tussen de levels te zien krijgt.

Gartner verwacht dat de omzet uit winkels voor mobiele applicaties in 2013 oploopt tot 29,5 miljard dollar (20,5 miljard euro). Ter vergelijking: in 2009 was die markt nog goed voor 4,2 miljard dollar (2,9 miljard euro).

Een kwart van de inkomsten uit de applicatiewinkels zal in 2013 uit advertentiesponsoring komen. Dat valt deels te verklaren doordat smartphones vandaag vooral gekocht worden door geavanceerde gebruikers die sneller zullen betalen voor applicaties. Dat terwijl de doorsnee consument eerder voor gratis toepassingen gaat.