De computermarkt kruipt uit de crisis. Vooral de consumenten kopen meer, maar ze zijn wel prijsbewuster.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De computermarkt kruipt uit de crisis. Onderzoeksbureaus IDC en Gartner spreken beide van een goed vierde kwartaal. Die resultaten zijn vooral aan de consument te danken, al kijkt die nu veel meer naar de prijs dan vroeger.

De cijfers van marktonderzoekers IDC en Gartner lopen wat uit elkaar, maar noteren wel dezelfde algemene trend. De neergang op de computermarkt werd gestopt in het derde kwartaal, gevolgd door positieve verkoopcijfers in de laatste drie maanden van het jaar.

Goede kerstperiode door Windows 7
Volgens IDC steeg het aantal verkochte toestellen in 2009 wereldwijd met 2,3 procent ten opzichte van 2008. De kerstperiode was een succes en de goede recensies van Windows 7 zorgden voor een extra stimulans. Zo werd er in het vierde kwartaal 15,2 procent meer verkocht dan een jaar eerder.

Die wereldwijde stijging is vooral te danken aan Amerikaanse consumenten. Hier ging de computermarkt volgens IDC met 24 procent vooruit in het vierde kwartaal. De zakelijke markt houdt zich voorlopig nog in.

Consumenten prijsbewust
Gartner spreekt voor het vierde kwartaal zelfs van een wereldwijde stijging van 22,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Al nuanceert het bureau wel dat de markt eind 2008 op een zeer laag pitje stond. Bovendien zijn consumenten veel prijsbewuster door de crisis.

“De verkoop werd grotendeels gestimuleerd door goedkope mobiele consumententoestellen zoals laptops en minilaptops. Tijdens de economische crisis zijn kopers bijzonder prijsgevoelig geworden”, stelt Mikako Kitagawa, hoofdanalist bij Gartner. Volgens haar zorgde Windows 7 niet voor een grotere vraag, al was het wel een handige marketingtool tijdens de eindejaarsperiode.

HP bovenaan
Gartner heeft ook zijn lijst met bestverkopende merken aangepast. Hier blijft HP in het vierde kwartaal van 2009 bovenaan staan met 19,8 procent marktaandeel. Acer en Dell volgen met 13,5 en 11,5 procent. Lenovo en Toshiba halen respectievelijk 8,7 en 5,3 procent.

In het algemeen gaat het marktaandeel van de vijf grootste computermakers erop vooruit ten voordele van de kleinere merken. Alleen Dell moet ten opzichte van eind vorig jaar 1,8 procent inleveren.