Mark Zuckerberg maakt op weinig subiele wijze duidelijk hoe hij over privacy denkt. Volgens het hoofd van Facebook is de sociale norm veranderd en vinden mensen het normaal om persoonlijke informatie te delen. “Mensen zijn het gewend geraakt om niet alleen meer informatie in verschillende vormen te delen, maar ook openlijker en met meer mensen. […]

Advertentie

Mark Zuckerberg maakt op weinig subiele wijze duidelijk hoe hij over privacy denkt. Volgens het hoofd van Facebook is de sociale norm veranderd en vinden mensen het normaal om persoonlijke informatie te delen.

“Mensen zijn het gewend geraakt om niet alleen meer informatie in verschillende vormen te delen, maar ook openlijker en met meer mensen. Die sociale norm is iets wat is geëvolueerd met de tijd”, zegt Zuckerberg in een video-interview met de website Techcrunch.

“We zien het als onze rol in het systeem om voortdurend te innoveren en te updaten, om zo de huidige sociale normen te weerspiegelen.”

Ironie
De uitspraken zijn enigszins ironisch, omdat Facebook in zijn beginjaren juist succes boekte omdat het zo gesloten was. Op die manier waren mensen geneigd om meer persoonlijke informatie of foto’s te delen met een beperkte groep vrienden. Vandaag zijn veel gegevens standaard openbaar.

Een ander bedenkelijk punt is de vraag in welke mate Facebook medeverantwoordelijk is voor de verandering van de privacynormen, als die er al zijn. Zo waarschuwde een Britse privacyspecialist vorige week nog dat een dergelijke normverandering op termijn ook het recht op privacy doet vervagen.

Onoverzichtelijk
Bovendien zijn de privacy-instellingen van Facebook allesbehalve overzichtelijk. Zo slaagde zelfs Zuckerberg er niet in om zijn persoonlijke foto’s geheim te houden.

Facebook heeft er zelf heel wat voordeel bij dat de leden veel persoonlijke informatie delen, al dan niet bewust. Dat is immers interessant voor adverteerders die specifieke doelgroepen willen bereiken.

Advertentie