Nieuws

Meer omzet halen uit boekhoudsoftware

Eerst luisteren, echt luisteren. Het klinkt misschien als een dooddoener, maar doen we het ook echt? Met deze tips haalt u meer omzet uit boekhoudsoftware.

Vraag wat de klant zijn noden zijn op het vlak van boekhouding en facturatie; hoe hij die zaken momenteel organiseert en beheert. Luister naar de klant en toon aan dat u zijn situatie begrijpt. Dat doet u met enkele gerichte vragen en door samen na te gaan hoe het in zijn concrete geval beter zou kunnen.

Tip 1: Denk oplossingsgericht en op lange termijn
Een variatie op hetzelfde thema. Door met de klant mee te denken, zijn documentenstroom te ontleden en zijn rapporteringnoden te analyseren, leert u heel goed zijn noden in te schatten. Dat alles maakt dat u een oplossing verkoopt, eerder dan zomaar een softwarepakket. Zo creëert u tevreden klanten en een vertrouwensrelatie. Dat is een garantie voor blijvende verkoop.

Tip 2: Werk proactief
Wacht als vertrouwd adviseur van uw klanten niet tot u de vraag krijgt naar nieuwe boekhoudsoftware. Werk proactief. Het is zeker niet ondenkbaar dat een klant nog factureert met Word of Excel, of dat hij nog een boekhoudprogramma onder DOS gebruikt. Dat zijn uitgelezen kansen om te wijzen op betere methodes.

Tip 3: Toon de return on investment aan
Wijs erop dat uw oplossing leidt tot een efficiënter bedrijfsbeheer en zelfs tot een reëel financieel voordeel. Werpt uw klant op dat hij geen boekhoudpakket nodig heeft en alles aan de boekhouder geeft? Stel dan deze vragen: wie maakt bij u de facturen, hoe (snel) weet u of uw klanten al dan niet betaald hebben, wie betaalt de inkomende facturen? Leg uit dat een boekhoudpakket geen extra werk inhoudt, maar dat alle handelingen die nu toch al gebeuren veel sneller en beter worden uitgevoerd. Toon aan dat zo al tachtig procent van de boekhouding is uitgevoerd en dat de boekhouder zo dus minder moet doen. Als de klant de factuur van zijn boekhouder zo kan doen dalen, is de investering in de boekhoudsoftware snel terugverdiend. De boekhouder wordt zo meer een adviseur dan een werkkracht.

Tip 4: Investeer in kennis
Om klanten echte oplossingen te kunnen bieden, moet u kennis in huis hebben. ICT-kennis uiteraard, maar ook kennis van boekhouden, bedrijfsbeheer en zeker ook een uitstekende productkennis, zodat het juiste product aan de juiste klant wordt aangeboden. Sectorkennis ook, zodat u eventueel referenties kunt voorleggen uit een specifieke sector. Investeren in kennis is niet altijd evident, maar loont voor wie verder wil gaan dan dozen schuiven.

Tip 5: De juiste vendor
Kies uw vendors met zorg, zodat u kunt terugvallen op een goede support en opleiding. Vermijd een overaanbod aan leveranciers; dat gaat ten koste van uw productkennis. Zelf werken met de producten die u verkoopt, is altijd een uitstekende manier om een product tot in de details te leren kennen en een geloofwaardige demo te kunnen geven. Biedt uw vendor een groeipad, bijvoorbeeld naar een ERP-toepassing? Volgt hij trends die u nieuwe kansen en klanten kunnen opleveren? Hebt u echt een ‘win-winsamenwerking’ met uw leverancier? Als de relatie met de vendor goed zit, dan gelooft u echt in wat u verkoopt. En dan verkoopt u ook meer.

Tip 6: Bied omringende diensten
Er kan niet genoeg op gehamerd worden: het verhaal stopt niet met het verkopen van – in dit geval – een boekhoudpakket. Er zijn heel wat bijkomende producten en diensten die u hierbij kunt betrekken. Denk aan hardware en infrastructuur, maar ook beveiliging en back-up, documentmanagement, koppeling met andere programma’s, en uiteraard ook installatie, opleiding van gebruikers, support- en onderhoudscontracten. Ook in een verticaal marktsegment kan boekhoudsoftware voor extra waarde zorgen. Door add-ons toe te voegen of koppeling met complementaire software te voorzien, wordt de boekhouding onderdeel van een totaaloplossing.

Tip 7: Upselling naar ERP
Boekhoudsoftware is vooral een vervangingsmarkt, maar er zijn voor de reseller kansen genoeg. Nieuwe ontwikkelingen als SaaS zorgen er bijvoorbeeld voor dat er nieuwe prospects ontstaan. En er zijn zeker upsellingskansen naar een ERP-pakket. Vroeger was ERP een zware, logge oplossing voor grote ondernemingen. Nu zijn er ook oplossingen op maat van de kleinere onderneming met een navenant budget. Benut deze kans, maar kies tegelijk voor een modulair pakket dat een geleidelijke overstap mogelijk maakt.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business