Nieuws

Hoe efficiënter netwerken verkopen?

Met de juiste productkennis, een proactieve klantenbenadering, demonstraties en productdifferentiatie kunt u efficiënter netwerken verkopen. Maar er is meer.

Tip 1: Alles begint met productkennis
Verwerf inzicht in de features van elk product, zodat u weet welke producten geschikt zijn voor de klant. Schenk daarbij voldoende aandacht aan beveiliging.

Tip 2: Blijf uw klant een stap voor
Blijf op de hoogte van de nieuwe, toekomstige behoeften van de netwerkmarkt. Uiteraard is het belangrijk inzicht te hebben in de huidige markt om uw klanten een ad-hocoplossing te kunnen bieden. Verlies echter ook de langere termijn niet uit het oog en denk nu al aan de behoeften die de klant morgen zal hebben.

Tip 3: Denk aan cross-selling
Een klant koopt een router? Verkoop er ook een kabel bij. Eenvoudig, maar doeltreffend om uw omzet te verhogen. Schenk voldoende aandacht aan accessoires of bied extra producten en diensten rond beveiliging, opslag en back-up.

Tip 4: Differentieer
Breng een bezoek aan de retailketens en maak een grondige analyse van hun aanbod aan netwerkproducten. Stel aan de medewerkers de vragen die uw klanten zouden stellen. Uit wat u ziet en hoort, leidt u af wat u met uw producten- en dienstenaanbod anders en beter kunt doen. Durf keuzes te maken op het vlak van producten en merken. De ketens imiteren heeft in de particuliere markt geen enkele zin; differentiëren des te meer. Bied meer gespecialiseerde productkennis, bied meer, betere en gepersonaliseerde diensten aan.

Tip 5: Toon wat mogelijk is
Installeer een testopstelling in uw winkel. Zo overtuigt u de consument van de meerwaarde van een thuisnetwerk. U kunt zich profileren als dé expert voor de netwerkmarkt. Vergeet niet dat klanten die een router of switch kopen, in realiteit vaak een oplossing zoeken voor een ruimer probleem. Stel gerichte vragen om de behoefte van de klant te achterhalen en bied hem een oplossing in plaats van een product.

Tip 6: Denk aan upselling
Naarmate u zich als reseller weet te positioneren als adviseur in plaats van als boxmover, realiseert u meer omzet via upselling aan trouwe klanten. Soms mag de klant al een goed zicht hebben op zijn huidige behoefte; gebrek aan inzicht in de evolutie van de technologie zorgt ervoor dat de klant vaak niet weet wat er volgend jaar, of over twee jaar mogelijk zal zijn. De reseller kan de klant daarin begeleiden, en bijvoorbeeld een iets grotere oplossing aanbieden, met het oog op de toekomstige behoefte aan capaciteit. Wanneer de klant inziet dat hij zo sneller werkt en tijdwinst genereert, zal hij met plezier voor die grotere oplossing kiezen. Ook zo kunt u uw omzet vergroten.

Tip 7: Creëer tevreden klanten
Stel enkele gerichte vragen aan uw klant, zodat u kunt inschatten wat zijn kennisniveau is. Merkt u dat de klant zich aan een stuk technologie wil wagen waarvan u vermoedt dat de installatie niet meteen een succes zal zijn, zeg hem dat dan ook. Stel de klant nooit onterecht gerust. Wanneer de installatie mislukt, houdt u er alleen maar een ontevreden klant aan over. En vergeet nooit: ontevreden klanten geven nooit toe dat ze zelf in de fout gingen. Sterker nog, ze zullen potentiële nieuwe klanten ontmoedigen. Zeg daarom liever eerlijk dat de klant bij de installatie behoefte zal hebben aan assistentie. Dat mag een vriend of een kennis zijn, maar u kunt uiteraard ook uw eigen diensten aanbieden. De klant apprecieert het feit dat u open kaart speelt. Zo bekomt u een tevreden klant, die nog eens meer heeft uitgegeven ook.

Tip 8: Laat uw klanten niet in de steek
Zorg voor permanentie tijdens de vakantie. De klant rekent op zijn netwerk. Wanneer er iets niet werkt, wil hij onmiddellijk een oplossing; hier en nu. Zorg ervoor dat u vervangproducten in huis hebt, zodat u de klant onmiddellijk een tijdelijke oplossing kunt aanbieden. Verder pikt de klant het niet dat zijn reseller zomaar voor twee weken op vakantie vertrekt. Kondig uw afwezigheid goed aan en zorg voor permanentie, zodat de klant tijdens uw vakantie zich niet verplicht ziet naar een andere reseller over te stappen.

Tip 9: Kies een leverancier die ondersteunt
Stem uw portfolio perfect af op de doelgroep en vraag uw leverancier daarbij om advies en ondersteuning, zowel technisch als op het vlak van marketing.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business