Nieuws

Draadloze en mobiele toestellen verkopen

De markt van draadloze en mobiele producten is dynamisch, innovatief en winstgevend. Alles draait er rond mobiele communicatie (‘altijd en overal’) in dienst van de business. Robuuste mobiele toestellen stellen werknemers in staat hun job sneller en beter te doen door hen toe te laten te werken op elk denkbaar tijdstip en vanop elke mogelijke locatie.

Tip 1: Definieer uw marktsegment
Weet wat u kunt en niet kunt en zoek de geschikte producten en diensten. Roep zo veel mogelijk hulp in van onafhankelijke partijen. Leg de gebieden waarop u zich gaat toeleggen vast. Wat kunt u zelf en wat besteedt u uit aan anderen? Denk na over welke kennis u in huis wilt houden en welke kennis u van buitenaf wilt aantrekken. Distributeurs en vendors bieden vaak instrumenten aan om u de nodige inzichten te geven. Denk hierbij o.a. aan presentaties, producttrainingsessies, webinars, seminaries en opleidingen.

Tip 2: Gebruik de beschikbare informatie
De sterkst groeiende producten dit jaar zijn ‘data capture’-toestellen zoals streepjescodescanners, eWLAN-producten (RF/draadloze infrastructuur), mobiele toestellen zoals draagbare computers en robuuste PDA’s. Maak zeker gebruik van de research, testgegevens en informatie die beschikbaar zijn voor deze toestellen bij producenten als Motorola. Op hun website vindt u actuele informatie over de technologie, white papers, case study’s en de juiste specificaties en instrumenten om de verkoop te ondersteunen.

Tip 3: Focus op de oplossing
Vertrek vanuit de noden van de business en de applicatie en selecteer dan de meest geschikte producten en diensten. Onderscheid uzelf door niet gewoonweg een product te leveren. Met andere woorden: denk niet in termen van hard- en software, maar tracht een volledige oplossing aan te bieden. U kunt de nodige informatie krijgen van gespecialiseerde distributeurs. Zij hebben veel ervaring in het geven van onafhankelijk ‘totaaladvies’.

Tip 4: Denk aan de diensten
Focus niet uitsluitend op hardware. Neem ook de productgerelateerde diensten die u de klant kunt aanbieden (zoals integratiediensten, financiële diensten, installatie, logistiek en marketing) in overweging. Vraag aan uw distributeurs en vendors of ze u niet kunnen helpen met mailings, seminaries en lead generation. Zoals reeds gezegd: bij gebrek aan tijd of middelen, consulteer uw leverancier!

Tip 5: Zet tevredenheid voorop
Zorg ervoor dat uw dienst na verkoop tot in de puntjes verzorgd is. De klant zal maar tevreden zijn wanneer zijn klachten serieus genomen worden. En als er geen problemen zijn, dan apprecieert diezelfde klant zeker een telefoontje om te horen of alles naar wens verloopt. Ga indien mogelijk zelf bij hem langs. Op dergelijke gelegenheden krijgt u interessante feedback en misschien zelfs nieuwe verkoopskansen, zeker op het gebied van extra diensten.

Tip 6: Denk out of the box
Dat kan meer business opleveren. Zoek naar kansen en mogelijkheden voor uw klanten buiten de gebruikelijke focusgebieden. Deze strategie bestaat ook uit het bundelen van informatietechnologie in een mobiele oplossing. Voorbeelden zijn spraakherkenning, afstandsmanagement (gecentraliseerd beheer van uw oplossing), security, video, plaatsbepaling en aanwezigheidsdetectie. Ten laatste kunt u er nog aan denken om de applicaties die u altijd in dezelfde verticale markt zet, ook in andere marktsegmenten te zetten.

Tip 7: Specialiseer
Ook in tijden van crisis blijven bepaalde deelmarkten sterk presteren. ‘Draadloos en mobiel’ is er zo een die een hoog investeringsniveau aanhoudt. Dat komt omdat deze oplossingen de efficiëntie verhogen, kosten besparen en een snelle ROI garanderen. Gartner voorspelt voor 2009 nog groei in de sectoren utility, overheid en gezondheidszorg. Dit zijn net de sectoren waar draadloze en mobiele producten en diensten het goed doen en breed geïmplementeerd kunnen worden. Doe er uw voordeel mee!

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business