U heeft, als alles goed zit, het honderdste nummer van Smart Business Strategies ontvangen. Toegegeven: in het licht van de mensheid is het belang ervan beperkt, maar voor ons als redactie betekent het wel iets. Ruim 7.000 pagina’s of en een kleine 25 kilogram papier, om maar iets te zeggen. Een boeiende reis door de wereld […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



U heeft, als alles goed zit, het honderdste nummer van Smart Business Strategies ontvangen. Toegegeven: in het licht van de mensheid is het belang ervan beperkt, maar voor ons als redactie betekent het wel iets. Ruim 7.000 pagina’s of en een kleine 25 kilogram papier, om maar iets te zeggen. Een boeiende reis door de wereld van IT en Internet, die ons helpt terugblikken op een aantal schokgolven.

Toen we met ons blad begonnen, zowat negen jaar geleden, konden we nog net de internethype meepikken. Het was de tijd waar bijna alles een ‘e’ voor zich kreeg. Zakendoen werd e-business of e-commerce, aankopen werd e-procurement, en marketing werd e-marketing. Rond die tijd was de IT-afdeling een vrijstaat op zich. De IT-verantwoordelijke een ondernemer op zichzelf. En soms ook een beetje de toverdokter die met zijn geheime recepten aan de slag was.

Die dotcomhype, onze eerste golf, hebben we met Smart Business maar amper meegemaakt. We kwamen eind 2000 net te laat op het feestje. Je weet wel: het moment later op de avond dat de DJ muziek uit je jeugdjaren begint te draaien en iedereen al zo in the mood is dat elk grapje hilarisch wordt.

Hoe zwaarder het feest, hoe hardnekkiger de kater. De tweede golf, waar we met Smart Business doorgingen, situeer ik van 2001 tot pakweg 2005 à 2006. Dat was uitzweten. De IT-afdeling kreeg de rekening van de wilde jaren gepresenteerd én de duidelijke opdracht om elk jaar méér met minder geld te doen. De IT-manager werd een beetje een conciërge die de IT-boel aan de praat moest houden. En soms gewoon een loodgieter.

Sinds een jaar of drie zitten we met Smart Business in een derde golf. Iedereen had het over ‘alignment’, wat in mensentaal betekent dat IT de rest van het bedrijf moet ondersteunen, ook qua groei en strategie. Het is een golf waar wij als zakelijk IT-blad perfect bij aansluiten, want IT is te belangrijk om het enkel aan IT’ers over te latern. IT-mensen moeten ook meer de taal van de business praten. Waardoor de informaticus, en zeker de IT-manager, zowaar een teamplayer wordt, en zelfs eentje die een afdeling hoger mag gaan spelen. Meer en meer hoor je zelfs van het opdoeken van de IT-afdeling. Of beter: het laten opgaan in de rest. De heren van Gartner hebben er (uiteraard) al een term voor: Z IT, waarbij de Z staat voor zero.

Vandaag zitten we op een uitloper van de derde golf, waar alles om efficiëntie draait. IT-afdelingen bevinden zich op een tweesprong. Enerzijds moet IT vechten tegen zijn overbodigheid. Denk maar aan een aantal trends van de voorbije jaren, zoals cloud computing of offshore, waarbij telkens producten en diensten van buiten uw organisatie worden aangeboden. Want een inefficiënte IT-dienst wordt vandaag al snel overbodig. Maar anderzijds is het voor IT een uitgelezen kans om zaken aan te pakken die eerder onbespreekbaar waren. Dit is het moment om uw meerwaarde aan te tonen en efficiënter te (doen) werken. Uiteraard wensen wij u met dit alles veel succes. En voor onszelf: op naar de volgende 100 nummers!