Eindgebruikers zijn er grotendeels van overtuigd dat betalende beveiligingssoftware beter is en meer biedt dan gratis varianten. Maar hoewel zes op tien gebruikers hiervan overtuigd zijn, zijn er maar 30 procent die effectief betalen voor een totaal beveiligingspakket. Dat blijkt uit een recente enquête van PC Magazine. In het onderzoek werd gepeild naar de houding […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Eindgebruikers zijn er grotendeels van overtuigd dat betalende beveiligingssoftware beter is en meer biedt dan gratis varianten. Maar hoewel zes op tien gebruikers hiervan overtuigd zijn, zijn er maar 30 procent die effectief betalen voor een totaal beveiligingspakket. Dat blijkt uit een recente enquête van PC Magazine.

In het onderzoek werd gepeild naar de houding van consumenten tegenover beveiligingssoftware. Dertig procent van de respondenten zegt gebruik te maken van een betalende totaaloplossing, terwijl 51% zegt een gratis totaaloplossing in te zetten. Nog eens 15% zegt te kiezen voor een combinatie van aparte programma’s voor firewall, antivirus, antispam,… Slechts één procent zegt helemaal geen beveiligingssoftware te gebruiken.
 
Toch gelooft het merendeel van de gebruikers dat betalende pakketten beter beschermen dan gratis software. 58% is daarvan overtuigd, slechts 20% zegt dat gratis software even afdoende is, en nog eens 19% twijfelt welke van beide het beste is.
 
Het onderzoek peilde ook naar de prijs per pc die consumenten bereid zijn te betalen voor beveiligingssoftware. Ongeveer de helft van de gebruikers wil daar jaarlijks tussen 10 en 20 euro voor uitgeven, nog eens 30% wil best tussen 20 en 30 euro betalen. 16% zegt minder dan 10 euro per jaar veil te hebben voor een goede bescherming.
 
Overigens blijkt de consument redelijk trouw aan zijn gekozen pakket. Acht op tien zeggen zelden te veranderen, 17 procent verandert van pakket wanneer dat betere recensies krijgt.
 
In het onderzoek gaven de lezers van PC Magazine ook aan dat ze vooral last hebben van spam, gevolgd door virussen, spyware en andere malware. Zeven procent zegt ook vaak te maken te krijgen met phishing-aanvallen.