De Europese pc-markt is in het derde kwartaal van dit jaar met 8,3 procent gedaald. Volgens het onderzoeksbureau Canalys zijn het vooral de consumenten die de pc-markt voor een sterkere daling behoud hebben. Alle samen werden in het derde kwartaal van dit jaar in Europa 25,9 miljoen pc’s verkocht, dat is dus een daling met […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De Europese pc-markt is in het derde kwartaal van dit jaar met 8,3 procent gedaald. Volgens het onderzoeksbureau Canalys zijn het vooral de consumenten die de pc-markt voor een sterkere daling behoud hebben.

Alle samen werden in het derde kwartaal van dit jaar in Europa 25,9 miljoen pc’s verkocht, dat is dus een daling met ruim acht procent ten opzichte van de 28 miljoen stuks die vorig jaar in dezelfde periode over de toonbank gingen. Meer dan de helft van die hoeveelheid pc’s ging naar consumenten, 55,9 procent om precies te zijn. In aantallen stuks betekent dat een stijging met bijna 2 miljoen exemplaren. Een jaar geleden was het aandeel van de consumenten goed voor 44,7 procent van het totaal. Het aandeel van de bedrijven in de pc-verkoop daalde met andere woorden van 55,3% naar 44,1 procent. Analiste Natalie Spitz zegt dat bedrijven alleen maar toestellen vervangt die gestolen of verloren worden, andere vervangingen zijn er niet. Tim Couling van Canalys vindt dat Microsoft zijn marketing rond Windows 7 in de eerste plaats op bedrijven moet richten, zodat ook zij geneigd zullen zijn hun pc-park te vervangen.
 
Volgens het Britse onderzoeksbureau Canalys wordt de pc-markt gedreven door het gebruik dat consumenten maken van sociale netwerken, video content en muziek.
 
Het onderzoeksbureau wijst er op dat het zowel de goedkope als de dure toestellen zijn die het goed doen. Acer behoudt zijn koppositie en wint zelfs vier procent marktaandeel. Eén op vier van de pc’s die in het derde kwartaal verkocht werden, was een Acer. HP is tweede, met een marktaandeel van 20%, Dell haalt als derde nog 8%. Asus is vierde in de markt (7%), Toshiba vijfde (5,2%).
 
In het derde kwartaal werden opnieuw vooral mobiele toestellen verkocht. Notebooks waren goed voor 56% van de verkopen, netbooks haalden ook 14%. Desktops vielen voor het eerst in lange tijd onder de 30%.
Canalys geeft meer uitleg en duiding bij deze cijfers op het Canalys Mobility Forum dat het op dinsdag 17 november in Londen houdt.