De technische uitdagingen en mogelijkheden waren nog nooit zo groot. Maar tegelijk stelt men de rol van de IT-dienst, en de CIO in het bijzonder, meer dan ooit tevoren in vraag. Heeft de IT-afdeling afgedaan? De moeilijke relatie tussen business en IT in een bedrijf is een oud zeer. Maar volgens sommigen gaat het […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

De technische uitdagingen en mogelijkheden waren nog nooit zo groot. Maar tegelijk stelt men de rol van de IT-dienst, en de CIO in het bijzonder, meer dan ooit tevoren in vraag. Heeft de IT-afdeling afgedaan?

De moeilijke relatie tussen business en IT in een bedrijf is een oud zeer. Maar volgens sommigen gaat het de jongste tijd van kwaad naar erger. "IT is opgeschoven van een bijrol naar een kernactiviteit", oordeelt IT-ondernemer Peter Hinssen. "Maar het IT-departement is niet mee geëvolueerd. Het wordt nog altijd bevolkt door IT’ers die op hun eiland vertoeven."

De gevolgen laten zich raden. CIO’s of IT-managers moeten wakker worden en hun afdeling herpositioneren. "Ik zie steeds meer bedrijfsleiders die zeggen: als het altijd zo’n gevecht moet zijn met die IT’ers, wel, weg ermee dan. We laten onze IT wel door Indiërs doen. Die begrijpen we ook niet, maar ze zijn goedkoper en ver weg." Maar zoiets leidt, volgens Hinssen, meestal tot een nog slechtere relatie met de IT’ers. Bovendien laten bedrijven op die manier heel wat innovatiepotentieel liggen.

Post
In zijn boek ‘Business/IT Fusion’ pleit Hinssen voor een renaissance in IT. Hij tracht van de CIO een business leader te maken, iemand met businesskennis die de organisatie transformeert tot een afdeling waar iedereen in wil werken. "Er moet meer right brain thinking in IT komen, met skills zoals communicatie, creativiteit en empathie", vindt hij. "Vroeger hadden we mensen nodig die wisten hoe een mainframe of server werkte. Nu hebben we steeds meer mensen nodig die nadenken over wat we met al die technologie kunnen doen.

Sommige organisaties zetten die stap al. "Bij De Post hebben ze onlangs bijvoorbeeld een goede beslissing genomen door een CIO te kiezen die als business manager de postsorteercentra had gereorganiseerd." Toch blijken voorbeelden dun gezaaid. Slechts 26% van de Belgische CIO’s, zo blijkt uit cijfers van CIOnet, zou ervaring hebben in een functie buiten de IT-afdeling. Hun Amerikaanse collega’s daarentegen hebben in bijna 6 op 10 gevallen buiten de IT-afdeling gewerkt.

Hoewel de Belgische CIO wel almaar vaker rechtstreeks rapporteert aan de CEO, is zijn zeggenschap eerder beperkt. Zo blijkt een plaatsje in het managementcomité er meestal niet in te zitten en geniet hij nog niet het volle vertrouwen als business partner. "Mij blijft tegelijk ook verbazen hoe weinig CEO’s weten over de mogelijkheden van technologie", stelt Hinssen. "Ooit klaagde de voorzitter van de raad van bestuur van een grote bankgroep tegen mij dat niemand van hen de terminologie van hun IT’ers begreep. Terwijl hij wel het IT-budget van meer dan twee miljard moest goedkeuren. En dat in een sector waar zowat iedere evolutie rond technologie draait. Dat is toch hallucinant?"
 

 

 

Integratie
Toch gaan sommige bedrijven nog een stapje verder en nemen ze afstand van het idee van alignment, het afstemmen van IT op de noden en strategie van de rest van het bedrijf. "IT moet gewoon geïntegreerd worden in de andere afdelingen", beweert ook Hinssen. Iets wat intussen al in een aantal Belgische bedrijven wordt toegepast en ook internationaal navolging vindt. Zo voerde Procter & Gamble een tijdje geleden zijn hele IT-afdeling af en integreerde die in de rest van de onderneming. Nadat het bedrijf een outsourcingcontract had afgesloten met HP, gingen 5.000 van de 7.000 IT’ers naar HP. De overige 2.000 werden verspreid over verschillende business units zoals Gillette, Pampers en Mr. Proper.

Peter Hinssen, Business/IT Fusion – How to move beyond Alignment and transform IT in your organization, 2009, Mach Media, ISBN: 978908132436, 274 pagina’s.