Een brief van de Amerikaanse operator AT&T aan de Amerikaanse overheid is niet mals voor Google. De zoekgigant zou media en politiek manipuleren en zelf het gepredikte principe van netneutraliteit schenden. De brief, die door de Washington Post online is gezet, is een onderdeel in de discussie rond Google Voice. Dat is een geweigerde Iphone-applicatie […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Een brief van de Amerikaanse operator AT&T aan de Amerikaanse overheid is niet mals voor Google. De zoekgigant zou media en politiek manipuleren en zelf het gepredikte principe van netneutraliteit schenden.

De brief, die door de Washington Post online is gezet, is een onderdeel in de discussie rond Google Voice. Dat is een geweigerde Iphone-applicatie waarmee je gratis of heel goedkoop kunt bellen en sms’en ten nadele van de operator. De Amerikaanse communicatietoezichthouder FCC is met een onderzoek begonnen. Dat betekent dat alle partijen nu hun beslissingen moeten toelichten.

In de tekst zegt AT&T’s senior vicepresident Robert W. Quinn Jr. dat Google dubbele standaarden hanteert. In die zin dat het zelf pleit voor een vrij en open internet, maar zichzelf in tegenstelling tot telecombedrijven niet wil onderwerpen aan een regulering.

Gesprekken blokkeren
Verderop in de brief staat te lezen dat Google met zijn telefoonapplicatie flink wat gesprekken blokkeert. Aanvankelijk verklaarde de zoekmachine dat het sekslijnen tegenhoudt om te vermijden dat het bedrijf zelf hoge kosten moest betalen. Nu blijkt dat ook ambulancediensten, een kerk, bank, school, advocatenkantoor, autoverkoper, een oogspecialist en vele anderen worden tegengehouden, om onduidelijke redenen.

Mediamanipulatie
De AT&T-topman zegt ook dat Google de media en politiek probeert te manipuleren. Zo schrijft Quinn dat het bedrijf advertenties van de Amerikaanse senator Susan Collins heeft geblokkeerd. In die advertenties staat kritiek op Moveon.org, een partner van Google.

Inner City Press, een Amerikaanse nieuwsorganisatie, zou zijn verbannen van Google News nadat zij commentaar had op een ontwikkelaarsprogramma van de Verenigde Naties dat werd gesponsord door Google.

Dat laatste klinkt bijvoorbeeld in België niet geheel onbekend. Zo vlogen enkele jaren geleden verschillende Franstalige kranten plots uit de zoekresultaten van Google na een rechtszaak over auteursrechten. De zoekmachine moest dit enkel voor Google News doen, maar nam de uitspraak iets te letterlijk op.

Netneutraliteit
Een interessante beschuldiging is dat Google bij sommige zoektermen zijn eigen favoriete resultaten laat zien bij de gesponsorde links. Bij zoektermen over netneutraliteit heeft Google toegegeven dat het biedt op zijn eigen adwords (betaalde zoektermen). Dat is volgens Quinn niet helemaal correct omdat het bedrijf zelf dit systeem beheert, altijd de hoogste bieder kan zijn en de woorden kan wegkapen voor de neus van andere bedrijven.

De ironie wil dat netneutraliteit betekent dat een (grote) speler zijn macht niet misbruikt om diensten van andere bedrijven al dan niet volledig te blokkeren of te vertragen.

Quinn haalt in zijn brief dan ook aan dat Google pleit voor een verandering van de telecomregels in zijn voordeel. Maar tegelijk wil het zichzelf niet laten reguleren als een telecombedrijf, zodat het vrij is om met de eigen diensten al dan niet te discrimineren.