De strijd voor de hegemonie op de smartphone-markt gaat onverminderd verder. Met Windows Mobile 6.5, dat vandaag gelanceerd wordt op een twintigtal nieuwe gsm’s, probeert Microsoft het verloren terrein goed te maken. Blackberry, Symbian, Palm, Maemo, Android van Google, de Iphone en Windows Mobile. Wie dezer dagen een smartphone wil aanschaffen heeft meer keuze dan […]

Advertentie

De strijd voor de hegemonie op de smartphone-markt gaat onverminderd verder. Met Windows Mobile 6.5, dat vandaag gelanceerd wordt op een twintigtal nieuwe gsm’s, probeert Microsoft het verloren terrein goed te maken.
Blackberry, Symbian, Palm, Maemo, Android van Google, de Iphone en Windows Mobile. Wie dezer dagen een smartphone wil aanschaffen heeft meer keuze dan ooit wat betreft het besturingssysteem. Tot voor enkele jaren lagen de zaken veel eenvoudiger, wie toen mobiel wilde internetten (of wat daar destijds voor moest doorgaan), kon haast niet anders dan bij Microsoft terecht. Zakenlui die onderweg e-mails wilden lezen of presentaties wilden maken, waren veruit de voornaamste doelgroep. Dat de interface er rommelig en gecompliceerd uitzag, dat het systeem vaak met horten en stoten werkte en dat de internet experience niet bepaald een aangename ervaring was, moest men er maar bij nemen.

Iphone was een zegen
Maar toen kwam de Iphone, die het gebruiksgemak van smartphones naar een compleet nieuw niveau katapulteerde en plots was Microsoft op achtervolgen aangewezen. ‘De Iphone was eigenlijk een zegen voor de smartphone-markt’, zegt Michael Kögeler, de algemeen directeur van Microsoft België. ‘Maar nu is het aan ons om te laten zien hoe het echt werkt.’

Hoe het echt moet, is, volgens Kögeler, met Windows Mobile 6.5, de nieuwste telg van de Windows Mobile-familie die we al even mochten uitproberen. De nieuwe versie heeft inderdaad een flinke oppoetsbeurt gekregen ten opzichte van zijn voorganger 6.1, hoewel er hier en daar nog altijd menu’s en instellingen opduiken die, grafisch gezien, zo uit 1999 lijken te komen. Het goede nieuws is dat de telefoons makkelijker met de vinger te bedienen zijn, wat gezien de stijgende populariteit van touch screen-gsm’s geen moment te vroeg komt. Ook nieuw is het zogenaamde lock screen: als de telefoon in slaapstand staat, kan je meteen zien welke je komende afspraken zijn en hoeveel oproepen je gemist hebt en of er sms’jes of e-mails zijn binnengekomen, zonder de telefoon te moeten ontgrendelen.

Nieuwe home
Na het ontgrendelen gaat het naar het nieuwe home screen. Opnieuw is de filosofie om je zoveel mogelijk en zo vaak mogelijk meteen toegang te geven aan je content, hetzij foto’s, muzieknummers of filmpjes, en dat zonder dat je door verschillende menu’s moet waden. Zoals het een goede smartphone betaamt, kan je het home screen ook helemaal aan je eigen wensen aanpassen.

Het scrollen door lijstjes (van contactpersonen of binnengekomen sms’jes of foto’s bijvoorbeeld) gaat een stuk beter dan bij vroegere Windows Mobile-versies, maar lijkt nog altijd niet zo vlot te lopen als op de Iphone. Al heeft dat misschien ook een andere reden. Zowat alle aanraakschermen van Windows Mobile-gsm’s zijn tot nog toe van het ‘resistieve’ type. Dat wil zeggen dat je druk moet uitoefenen om een knop in werking te zetten. De Iphone heeft een ‘capacitief’ scherm dat reageert op de kleine elektrische spanning van je vinger. Gewoon het scherm zachtjes aanraken is al genoeg om te scrollen of een knop te bedienen en dat werkt wel zo prettig. Ook de andere gsm-bouwers lijken dat te beseffen: de eerste Windows Mobile-gsm met capacitief scherm (de HTC Touch HD2) komt er binnenkort aan.

Marktplaats
Nog een nieuwigheid die Microsoft samen met Windows Mobile 6.5 introduceert is de Marketplace, zeg maar Microsoft’s versie van de Apple App Store. In de Marketplace kan je rechtstreeks programmaatjes downloaden naar je telefoon zonder dat je hem eerst aan een pc moet hangen. In het geval van Apple is die virtuele winkel een waanzinnig succes, er zijn in totaal 85.000 programma’s beschikbaar die samen al meer dan twee miljard keer werden gedownload. Microsoft zou uiteraard graag hetzelfde zien gebeuren met zijn winkel.

‘In eerste instantie lanceren we Marketplace met een soft launch’, zegt Jeroen Van Hees. ‘We gaan niet voor een lawine aan nieuwe programma’s en het zal ook nog niet mogelijk zijn om als Belg programma’s in bijvoorbeeld de Amerikaanse Marketplace te kopen. Vanaf eind november, begin december komen die mogelijkheden er wel.’
Op dit moment staan er nog maar een zestiental programma’s in de Marketplace. Zo is er een restaurantgids van Resto.be (waarmee je onderweg kan reserveren in een duizendtal restaurants), een weer-applicatie van de website Buienradar en een Facebook-tooltje van Microsoft zelf. Ook een paar spelletjes (schaken, Spiderman,…) en een programmaatje dat muzieknummers kan herkennen, zijn al beschikbaar. Maar de echte stortvloed van applicaties is dus pas voor binnen enkele weken.

Geen Voip
‘Eén categorie van programma’s zal er niet bij zijn’, zegt Van Hees. ‘VoIP-programma’s (waarmee je goedkoop kan telefoneren via het internet, red.) zijn verboden op Marketplace.’ Van Hees verwacht ook dat ongeveer 85% van de programma’s te betalen zullen zijn, ongeveer 15% wordt gratis. Dat betalen kan via een kredietkaart of, in een later stadium, via de gsm-factuur.

Overigens is Microsoft ook al volop bezig aan Windows Mobile 7. Dat wordt geen facelift, zoals 6.5, maar een compleet nieuwe versie die van de grond op wordt geprogrammeerd. Op de vraag wanneer die precies gaat verschijnen wil Van Hees echter niets meer zeggen dan ‘ergens in 2010’.

Advertentie