In het tweede kwartaal van 2009 is de verkoop van mobiele telefoons in West-Europa met zes procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers van IDC, dat zijn European Mobile Phone Tracker publiceerde. Alles samen werden in West-Europa toch nog 42 miljoen mobiele telefoons verkocht. Hoopvol is wel dat de daling kleiner is dan in het eerste […]

In het tweede kwartaal van 2009 is de verkoop van mobiele telefoons in West-Europa met zes procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers van IDC, dat zijn European Mobile Phone Tracker publiceerde.

Alles samen werden in West-Europa toch nog 42 miljoen mobiele telefoons verkocht. Hoopvol is wel dat de daling kleiner is dan in het eerste kwartaal van het jaar. Toen werd een achteruitgang met 14% vastgesteld.
 
De grote trend die IDC vaststelt is de overgang van traditionele mobiele telefoons naar smartphones. De verkoop van smartphones groeide in het tweede kwartaal met 25 procent tot 8,8 miljoen stuks. De verkoop van traditionele mobiele telefoons zakte dan weer met 12% tot 33,2 miljoen eenheden. IDC wijst er wel op dat de verkoop van gewone mobilofoons minder snel vertraagd dan verwacht door het opduiken van nieuwe toepassingen voor ‘low-end’ telefoons.
 
Uit de cijfers van IDC blijkt ook dat de Koreaanse leveranciers van mobiele telefoons marktaandeel winnen. Samsung en LG verkopen samen al meer dan Nokia, dat wel marktleider blijft met 36,3 procent. Samsung haalt intussen wel al een marktaandeel van 28,9 procent.