Nooit eerder hadden wervings- en selectiespecialisten zoveel kanalen ter beschikking om goede kandidaten te vinden. Het is dus moeilijk om al die technieken in de vingers te krijgen. In haar nieuwe boek ‘Sociale Media voor HR-professionals’ geeft An De Jonghe alvast enkele tips over hoe bedrijven sociale media kunnen inzetten om hun rekruteringscampagnes kracht bij […]

Advertentie

Nooit eerder hadden wervings- en selectiespecialisten zoveel kanalen ter beschikking om goede kandidaten te vinden. Het is dus moeilijk om al die technieken in de vingers te krijgen. In haar nieuwe boek ‘Sociale Media voor HR-professionals’ geeft An De Jonghe alvast enkele tips over hoe bedrijven sociale media kunnen inzetten om hun rekruteringscampagnes kracht bij te zetten.

Toen de eerste ‘headhunting’-bureaus in de jaren ’50 en ’60 van vorige eeuw het licht zagen in de Verenigde Staten, waren de technologische middelen redelijk beperkt: om kandidaten voor een job te contacteren, konden ze hoogstens rekenen op de telefoon. Tot midden de jaren ’90 bleef die situatie ongewijzigd, tot de doorbraak van zowel de GSM als internet, wat tot de eerste jobboards leidde. Sinds een jaar of vijf zijn daar ook de divers sociale netwerksites bijgekomen. Betekenen al deze interactieve middelen de dood van de ‘recruiter’? Volgens An De Jonghe niet, ze betekenen enkel de dood van de domme recruiter.
 
In haar boek legt An De Jongh stap voor stap uit wat Web 2.0 en sociale media inhouden en welke uitingen er zoal zijn. Verder maakt ze ook een inventaris van het aantal sociale netwerkensites er in de wereld wel bestaan.
 
In een aantal hoofdstukken wordt in vraag-en-antwoord stijl antwoord gegeven op vraagstukken als ‘hoe bouw ik mijn netwerk op?’, ‘hoe weet ik welke sociale netwerken voor mij interessant zijn?’, ‘hoe maak ik een goed persoonlijk profiel aan?’.
 
Het boek is vooral een goede inleiding tot sociale media voor bedrijven of hr-professionals die nog hun eerste stappen op sociale netwerken moeten zetten. Het bevat ook een aantal tips om het management van het nut van sociale media te overtuigen.
 
Sociale media voor HR-professionals is al het vierde boek van An De Jonghe. Eerder publiceerde ze onder meer ‘Social Networks around the World: how is Web 2.0 changing your daily life?”
 
Op 8 oktober is An De Jonghe één van de sprekers op het seminar over Retention Management dat Minoc Business Press in zijn Business meets IT-reeks organiseert. Deelnemers krijgen gratis het nieuwe boek van An De Jonghe mee.