Bij Toshiba Information Systems Benelux komt er een wissel aan de top. Country manager Jeffrey Willis krijgt een Europese marketingfunctie en de Benelux wordt toegevoegd aan de nieuw gevormde regio Central Europe, die onder leiding staat van de Belg Dirk Thomaere. Aan het hoofd van de Benelux-vestiging wordt een sales & marketing manager geplaatst, die […]

Bij Toshiba Information Systems Benelux komt er een wissel aan de top. Country manager Jeffrey Willis krijgt een Europese marketingfunctie en de Benelux wordt toegevoegd aan de nieuw gevormde regio Central Europe, die onder leiding staat van de Belg Dirk Thomaere. Aan het hoofd van de Benelux-vestiging wordt een sales & marketing manager geplaatst, die binnenkort aangesteld wordt.

Jeffrey Willis heeft een kleine drie jaar aan het hoofd gestaan van Toshiba Benelux. Dat hij nu een marketing functie krijgt verklaart hij vanuit de wens van Toshiba om op Europees niveau mensen te zetten die op lokaal vlak sales ervaring hebben. “ Willis is best tevreden over zijn passage in de Benelux. “Mijn grootste verwezenlijking? Dat ik snel doorhad dat er een groot verschil is tussen Nederland en België,” lacht hij. “Maar ernstig nu: ik ben er wel trots op dat we in de Benelux in een aantal marktsegmenten marktaandeel gewonnen hebben. Acer en HP lopen ver voor, Dell en Toshiba strijden om de derde plaats, en in een aantal segmenten zijn wij de nummer drie geworden.” Willis verkast naar het Europese hoofdkwartier in het Duitse Neuss. Volgens Dirk Thomaere zal de Benelux vestiging heel wat synergievoordelen ervaren door de toetreding tot de Centraal-Europese organisatie. “Het zal veel makkelijker worden om bepaalde campagnes of programma’s ook in België uit te rollen. Materiaal dat voor Zwitserland al aangemaakt is, kan probleemloos worden overgezet naar Wallonië. Sommige campagnes zijn zo complex dat je ze niet in iedere organisatie opnieuw kunt gaan uitvinden.” Als ‘kleine’ landenorganisatie kreeg Toshiba Benelux tot voor kort niet zo’n brede line-up van toestellen als grotere gehelen. “Tegelijk kunnen betere afspraken gemaakt worden met een aantal grote aankoopgroeperingen,” zegt Thomaere, die ter zake onder meer verwijst naar Euronics, de koepel boven de Selexion-keten. Thomaere is er ook van overtuigd dat de sterkere programma’s en campagnes er ook voor zullen zorgen dat meer resellers met Toshiba in zee willen gaan. Met de distributeurs wordt alvast gezocht naar een bredere penetratie in de markt. “Onze producten hebben een heel pak features aan boord, die ons van de concurrentie onderscheiden. Dat betekent dat we werken met een hoger prijspunt, wat het interessant maakt voor de resellers.” Thomaere verwacht vooral in de business-to-business markt extra interesse in de Toshiba-producten.

Momenteel loopt de zoektocht naar een nieuwe ‘baas’ voor de Benelux-organisatie, in de vorm van een sales & marketing manager. Thomaere liet niet in zijn kaarten kijken of het een Belg of een Nederlander zou worden. Tot deze persoon aangeworven is, besturen Thomaere en Willis de Benelux samen. De grootste challenge van de nieuwe man: “verder focussen op het vasthouden van de groei en marktaandeel. Toshiba is goed geplaatst om te groeien, omdat we beschikken over innovatieve producten aan interessante prijzen. De nieuwe Benelux-manager moet het kanaal blijven ontwikkelen door de nadruk te leggen op onze concurrentiële voordelen en door onze partners onze voordelen te blijven uitleggen.” Volgens Willis zijn er signalen dat het vierde kwartaal een opleving van de markt zal laten zien. In volume toch. “Het grootste probleem blijven de dalende gemiddelde prijzen.” Het succes van de netbook betekent een challenge voor de fabrikanten, die er hun kostenstructuur op moeten aanpassen. “Dus moeten we de klant overtuigen dat hij toch beter af is met een notebook.”