Gisteravond deed HP een reeks aankondigingen van producten, diensten en allianties die het bedrijf moeten helpen in hun strijd om de printing services markt. Dat het HP menens is, mag ook blijken uit de inleiding van deze conferentie: die werd gegeven door CEO Mark Hurd zelf, die HP’s ambitie in deze markt persoonlijk kwam toelichten: "37 miljard dollar […]

Advertentie

Gisteravond deed HP een reeks aankondigingen van producten, diensten en allianties die het bedrijf moeten helpen in hun strijd om de printing services markt. Dat het HP menens is, mag ook blijken uit de inleiding van deze conferentie: die werd gegeven door CEO Mark Hurd zelf, die HP’s ambitie in deze markt persoonlijk kwam toelichten: "37 miljard dollar van de 121 miljard die aan printing wordt besteed, is voor diensten. Momenteel verdienen we met managed print services al vijf miljard, maar dat zal de komende jaren sterk toenemen."  

Verder deed het bedrijf vooral aankondigingen die hun ambitie op de ‘managed print services’ (MPS)-markt moeten illustreren. Zo kondigde HP bijvoorbeeld aan dat de MPS-activiteiten worden ondergebracht in een nieuwe business unit: ‘managed enterprise solutions’. “De bedoeling is wel degelijk om die zo snel mogelijk winstgevend te maken”, aldus Bill DeLacy, senior vice president imaging and printing group HP, EMEA, maar hij voegde er wel aan toe dat de resultaten van die groep de komende jaren niet afzonderlijk zullen worden meegedeeld.

Een voor de klant belangrijkere boodschap in hun MPS-ambities is de ‘Guaranteed payback’-clausule die in elk MPS-contract zal worden opgenomen. Op basis van de bestaande situatie bij een bedrijf maakt HP een analyse van hoeveel zal kunnen worden bespaard op de totale printerkost. Die raming wordt opgenomen in het contract als gegarandeerde besparing. Als die besparing niet wordt gehaald, krijgt de klant het verschil terugbetaald.

Ook de alliantie met Canon, waarin een totale wederverkoop van elkaars producten mogelijk wordt, is belangrijk voor de MPS-strategie van HP. “Tot nu toe moesten we het in MPS-deals vaak afleggen tegen Xerox als er high-end toestellen bij kwamen kijken”, geeft DeLacy toe. “Nu we over Canons productaanbod kunnen beschikken, zal dat veel minder het geval zijn.”

DeLacy wijst ook op de mogelijkheden die EDS biedt in HP’s MPS-strategie. “Als EDS nu naar een klant toestapt voor een totaal dienstenaanbod, en ze kunnen ook ons dienstenaanbod daarin integreren, is dat voor beide een goede zaak. De integratie van EDS zal voor ons ongetwijfeld extra deuren openen.” Een welkome boodschap in een tijd waarin de omzet uit toners steeds meer onder druk wordt gezet.

Verder is ook de rest van de markt voor printerdiensten belangrijk voor HP. Zo kondigde het bedrijf ook zeven voor Europa gecertificeerde ‘solutions’ aan, die klanten een totaaloplossing bieden op basis van HP-toestellen en -software. Die oplossingen zijn naar specifieke markten gericht en gebouwd door partners die zich specialiseren in die sector. Een voorbeeld van een nieuw gecertificeerde oplossing is ‘Insurance claims processing’, waarbij het hele traject wordt aangeboden van het inscannen van de aanvraag voor terugbetaling, over het verwerken van alle bijkomende informatie tot de beslissing voor het al dan niet terugbetalen.