Nieuws

Ericsson: eisen klanten dwingen operatoren tot investeren

 

Telecomklanten verwachten steeds meer diensten van hun operatoren: digitale tv, meer kanalen en betere kwaliteit. De operatoren zullen dus, ondanks de crisis, wel moeten blijven investeren. Dat zei Belgisch country manager van Ericsson, Jean-Claude Geha, in een interview met IT Professional.

Sinds 1 september heeft telecomnetwerkspecialist Ericsson een nieuwe Belgische topman. Jean-Claude Geha komt van het EMEA-niveau waar hij instond voor global delivery en operations.

U begon op 1 september als country manager. Wat zijn uw ambities?
Ik wil ten eerste de werking herstructureren, zodat ze beter overeenkomt met die van de operatoren. We willen er dus meer als operatoren uitzien. Zeker nu er in de Benelux een shift is naar meer diensten.
We gaan een structuur opzetten waarbij we spreken van plannen, implementeren en opereren in plaats van alles te doen onder de paraplu van een project. We werken dus niet langer projectgedreven, maar constant.
We willen ook nieuwe accounts binnenhalen in de Benelux. En we willen ook bestaande accounts uitbreiden met technologie zoals mobiel breedband en IP-gebaseerde technologie. We willen onze managed services uitbreiden zodat die ook BSS en OSS omvatten (de IT die de telecomdienstverlening ondersteunt, nvdr.) en niet enkel de netwerktechnologie.

Investeren operatoren nog onder de huidige economische omstandigheden?
Ja, want telecom is een essentieel onderdeel aan het worden van de samenleving. Mensen willen blijven telefoneren en dataverkeer gebruiken, of het nu vast is of mobiel. Mensen willen tv blijven kijken en dat gebeurt steeds meer over een datanetwerk dan over traditionele analoge kabel. IPTV wordt steeds meer de norm. Bijgevolg zullen operatoren moeten blijven investeren.
Bovendien zullen een aantal operatoren door de crisis geneigd zijn om zich toe te leggen op hun core business. Dan ligt de focus op het bedienen van de eindgebruikers en minder op netwerkinfrastructuur. Dat is voor ons een gelegenheid om het netwerkbeheer voor hen te verzorgen. Zo moeten operatoren zich niet met de infrastructuur bezighouden.
We zullen ook steeds meer zien dat telecomaanbieders hun operationele kosten naar beneden willen krijgen. Een van de oplossingen daarvoor is het ontplooien van een eenvoudiger netwerk, dat volledig gebaseerd is op IP-technologie (gebaseerd op het internet protocol, nvdr.). Die transformatie duurt wel een drietal jaar. En daarom zullen klanten nu al willen starten met de overgang, zodat ze over enkele jaren staan waar ze willen staan.
 

 

 

Een van de operatoren die wél investeringen uitstelt, is Belgacom. Zolang er onduidelijkheid is over het al dan niet verplicht openstellen van hun netwerk, investeren ze niet in fiber. Geraakt Belgacom niet achterop?
Ik kan natuurlijk niet voor Belgacom spreken. Maar over het algemeen geldt dat operatoren voldoende capaciteit voorzien voor de diensten die hun klanten verwachten. Als die vragen naar digitale televisie en hogere eisen gaan stellen, zoals services op aanvraag en meer kanalen, dan volgen operatoren wel met de breedbandcapaciteit.

Moet er in België meer fiber of VDSL2 komen?
Het hangt ervan af in welk stadium van dienstverlening je bent en wat klanten van je verwachten. Vanzelfsprekend is er ruimte voor de twee technologieën. Maar als je meer diensten en meer geavanceerde diensten wilt aanbieden, zoals triple play of quadruple play en meer kanalen op tv, dan moet je eerder naar fiber to the home. De kopertechnologie is wel goed, maar heeft beperkingen voor bandbreedte en de overbrugbare afstand.

In de mobiele markt gaat Base naar HSPA. Welk effect gaat dat hebben op de Belgische mobiele breedbandmarkt?
We hopen dat dat leidt tot verschillende pakketten die aan de klant worden aangeboden. Dan gaat het over bepaalde tariefplannen of een bundeling met een telefoontoestel.
Vandaag blijft het Belgische mobiele internet achter op Europa en zijn buurlanden. Marktonderzoek wijst uit dat we een penetratie van mobiel internet hebben van 9%. De verwachting is dat er een groei aankomt van 300%. Maar zelfs dat is niet genoeg om Europa bij te houden. Neem bijvoorbeeld Nederland: daar verwachten ze meer dan 90% penetratie in de volgende vijf jaar. De voorspelde groeicijfers van België zijn ietwat voorzichtig als je vergelijkt met andere markten.

Er lijkt weinig interesse in de vierde gsm-licentie die nog niet toebedeeld is. Klopt dat?
Ik kan niet voor de operatoren spreken. Ik verwacht dat de interesse ietwat minder is door de crisis. Maar ook die crisis zal ooit ophouden en dan zal de interesse er wel zijn. Als de kandidaten tenminste aan de financiële middelen geraken. Maar daar moeten wij niet op speculeren. We hopen dat het doorgaat omdat zoiets goed is voor de markt, de gebruikers en voor onze zaken.
 

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business