Meer dan de helft van de gecontroleerde elektronicawinkels op het internet overtreedt de consumentenregels. Wie een fototoestel, een netbook of een spelcomputer koopt in een internetwinkel en niet tevreden is, mag het product binnen de zeven dagen terugsturen en krijgt zijn geld terug, zelfs zonder een reden te moeten geven voor de teruggave. Het […]

Advertentie

 

Meer dan de helft van de gecontroleerde elektronicawinkels op het internet overtreedt de consumentenregels.

Wie een fototoestel, een netbook of een spelcomputer koopt in een internetwinkel en niet tevreden is, mag het product binnen de zeven dagen terugsturen en krijgt zijn geld terug, zelfs zonder een reden te moeten geven voor de teruggave. Het recht op teruggave moet bovendien vermeld staan op de site van de webwinkel. Dat zegt althans de wetgeving.

Bij een controle van webwinkels voor elektronica in Europa is gebleken dat meer dan de helft van de gescreende winkels de consumentenregels niet naleeft.

Van de 369 gecontroleerde websites bleek in maart van dit jaar 55% de basisrechten van consumenten aan zijn laars te lappen:

Twee derde van de probleemsites gaf geen of verkeerde informatie over het recht op teruggave, herstelling of vervanging van het gekochte product. Sommige webwinkels vermelden wel dat producten teruggegeven mogen worden, maar betalen het aankoopbedrag terug onder de vorm van een aankoopbon, en niet cash.

De informatie over de prijs blijkt misleidend bij 45% van de probleemwinkels. Zo worden extra kosten voor verzending pas meegedeeld op het moment van betaling en niet vooraf, of wordt een gratis levering beloofd die uiteindelijk toch wordt aangerekend.

De contactgegevens van de verkoper ontbreken op één derde van de probleemsites. Klanten met vragen of klachten weten niet waar ze terecht kunnen.

De gecontroleerde groep omvatte 200 van de grootste webwinkels in de sector en 100 webwinkels waarover de Europese consumentenorganisaties al klachten hadden ontvangen.

"We hebben elektronicawebwinkels gekozen omdat ik weet uit mijn eigen mailbox en door klachten in de Europese consumentencentra dat die winkels echt een probleem zijn voor consumenten", zegt Meglena Kuneva, de Europese Commissaris voor Consumentenzaken. "We hebben ontdekt dat meer dan de helft van de online elektronicawinkels de consumenten in de steek laat."

De nationale overheidsinstanties die de controles hebben uitgevoerd, zullen de webwinkels in de komende maanden wijzen op hun tekortkomingen. Als de winkels niet bijsturen, riskeren ze een formele klacht.

De Europese onlineverkoop van elektronica was in 2007 goed voor ongeveer 6,8 miljoen euro. Een kwart van de Europese consumenten die ooit iets online kochten, kocht elektronica.