De Britse mobiele netwerkoperators T-Mobile en Orange zijn in onderhandeling om een joint venture op te starten. Daarin willen ze hun activiteiten in het Verenigd Koninkrijk bundelen om beter te kunnen concurreren met Vodafone en O2. Maar intussen vloeit er nog heel wat water door de Thames. T-Mobile en Orange hebben het de voorbije jaren […]

Advertentie

De Britse mobiele netwerkoperators T-Mobile en Orange zijn in onderhandeling om een joint venture op te starten. Daarin willen ze hun activiteiten in het Verenigd Koninkrijk bundelen om beter te kunnen concurreren met Vodafone en O2. Maar intussen vloeit er nog heel wat water door de Thames.

T-Mobile en Orange hebben het de voorbije jaren bijzonder moeilijk gehad om zich te profileren in de Britse markt van mobiele operators. De grootste marktaandelen zijn weggelegd voor Vodafone en O2. Met de joint venture zouden beide bedrijven samen 28 miljoen abonnees hebben. De grootste operator vandaag, O2, telt 20 miljoen abonnees.

Niet alleen kunnen beide bedrijven zo de grootste speler worden, ze zouden ook gigantische besparingen kunnen bereiken, tot vier miljard euro. Uiteraard heeft dat ook een serieuze impact op de winstgevendheid. Daarvoor zullen ze wel eerst 600 à 800 miljoen Britse pond moeten investeren in de integratie van beide bedrijven.

De joint venture zal echter nog niet voor morgen zijn. Beide partijen benadrukken dat de twee merken nog minstens 18 maanden afzonderlijk blijven bestaan. En een nieuw merk moet niet worden verwacht voor 2012.

Opvallend genoeg wordt onder meer naar België verwezen bij de vraag of de fusie op de goedkeuring van de concurrentieautoriteiten zal kunnen rekenen. Het gezamenlijke marktaandeel van beide operators ligt immers nog steeds een goed stuk lager dan dat van Proximus, de marktleider in België, dat meer dan 40% van de abonnees in huis heeft.

 

Advertentie