In het tweede kwartaal van 2009 zijn meer dan 38 miljoen minilaptops verscheept, wat die kleine netbooks op de pc-markt een aandeel oplevert van 22,2%. Dat blijkt uit een rapport dat maandag is uitgebracht door Displaysearch. De vraag naar minilaptops is in het vorige kwartaal met 40% gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal. De vraag […]

Advertentie

In het tweede kwartaal van 2009 zijn meer dan 38 miljoen minilaptops verscheept, wat die kleine netbooks op de pc-markt een aandeel oplevert van 22,2%. Dat blijkt uit een rapport dat maandag is uitgebracht door Displaysearch.

De vraag naar minilaptops is in het vorige kwartaal met 40% gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal. De vraag naar reguliere notebooks steeg in dezelfde periode met 22%.

Asus levert in
Asus, de pionier onder de netbookmakers, zag volgens het rapport zijn verkoopcijfers dalen ten opzichte van de andere fabrikanten. Acer, HP, Dell, Lenovo en Toshiba zijn allemaal met hun eigen producten toegetreden tot de markt voor minilaptops.

De lagere prijs van de minilaptop helpt bij het vergaren van een groter marktaandeel ten koste van notebooks op de Latijns-Amerikaanse en Chinese markt. Daar laten veel mensen die hun eerste computer kopen, notebooks links liggen. Ze schaffen direct een goedkopere minilaptop aan.

Subsidie
De fabrikanten van minilaptops danken een deel van hun goede verkoopcijfers aan telecomproviders. Die subsidiëren de minilaptops om zo klanten te lokken.

In veel West-Europese landen wordt er zelfs een gratis minilaptop gegeven aan klanten die een tweejarig telefonieabonnement afsluiten. In een aantal landen doen ook kabelexploitanten mee aan die trend. Zij doen dan een minilaptop cadeau aan klanten die een triple play-abonnement afsluiten.