Op 10 september 2001 landde ik in San Francisco. Toen ik de volgende dag opstond, en zoals altijd CNN opzette, was er iets vreemds aan de hand: een camera stond gericht op een wat wazige wolkenkrabber. Het was 11 september. Ik herinner me nog hoe donker en luguber de sfeer de ganse week was. De […]

Advertentie

Op 10 september 2001 landde ik in San Francisco. Toen ik de volgende dag opstond, en zoals altijd CNN opzette, was er iets vreemds aan de hand: een camera stond gericht op een wat wazige wolkenkrabber. Het was 11 september. Ik herinner me nog hoe donker en luguber de sfeer de ganse week was. De Amerikanen waren het noorden kwijt.

James Richardson was toen CMO bij de firma waar ik werkte. Die middag bespraken we de situatie, en wat me bijgebleven is zijn de woorden: “Onderschat de Amerikanen niet, ze zijn heel flexibel en weerbaar. Ze komen hier wel uit.”

Ik denk dat Europeanen een haat-liefdeverhouding met Amerika hebben. De manier waarop de domste president van de VS sinds tijden met de wereld omging, veroorzaakte heel wat wrevel. Ook de gewone Amerikanen kunnen cowboys zijn, vol van zichzelf, met hun eigen waarheid en waarden.

Maar we kunnen ook van hen leren. Ze verstaan inderdaad de kunst om hun fouten recht te zetten en verder te gaan. Ze vinden het ook niet erg om fouten te maken, daar leer je immers van. Wat mij ook altijd getroffen heeft, is de manier waarop ze in een simpele oneliner een wijsheid kunnen poneren. ‘Build for success’ is er zo één, net als ‘Think big’.

Waarschijnlijk komen deze uitspraken bij vele Europeanen als onbescheiden over. Ze hebben echter een grote waarde binnen een geglobaliseerde economie. Een Belgisch bedrijf dat een businessplan opstelt, moet vandaag tenminste op Europese schaal denken. Blijven we leuteren in die achtertuin die België heet, dan zal de Belgische bedrijfswereld geen lang leven beschoren zijn. En laat ons dat niet onbescheiden noemen, maar schalen naar succes.

Er zijn natuurlijk Belgen die het wel begrepen hebben, zoals een Bekaert en een InBev. Maar ook bedrijven van wie je het minder verwacht. Onlangs kwam er tijdens een seminar over strategie een man bij me staan. Zijn firma plant al bossen sinds zes generaties en hij vroeg zich af of het geen tijd werd zijn kanaal te herstructureren. Of hij internationaal actief was, vroeg ik. “Wij leveren in heel Europa, en breiden nu uit naar Oost-Europa.” Hij sprak ook over de unieke manier waarop zijn firma de bomen kweekt, wat hij zijn Coca Cola-recept noemde. Die firma heeft dus een uniek concept, heeft zich bewezen gedurende lange tijd, is actief in een sector die aansluit bij de huidige groene trend, is internationaal aanwezig en aan het uitbreiden, en overweegt een reorganisatie van haar go-to-market. En waar ligt deze man van wakker ’s nachts? “De klanten betalen vandaag zo slecht, mijnheer.”

En dan denk ik: schaal en bescheidenheid.

Strategie en business planning zijn een hobby van Marc Aelbrecht. Met een verleden van meer dan twintig jaar in de ICT sector heeft hij die hobby talloze keren in de praktijk kunnen brengen. Hij is bereikbaar op [email protected].

Advertentie