Mobile Vikings moet zijn reclamecampagne voor een deel aanpassen. De virtuele mobiele operator mag de slogans ‘gratis is voor Hollanders’ en ‘gratis is voor janetten’ niet langer gebruiken. Dat staat te lezen op de website van telecomklantenvereniging TIK. De beslissing komt van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) en is hier na te lezen. […]

Advertentie

Mobile Vikings moet zijn reclamecampagne voor een deel aanpassen. De virtuele mobiele operator mag de slogans ‘gratis is voor Hollanders’ en ‘gratis is voor janetten’ niet langer gebruiken. Dat staat te lezen op de website van telecomklantenvereniging TIK.

De beslissing komt van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) en is hier na te lezen. Ook de Franstalige variant ‘Gratuit, c’est pour les flamands’ moet verdwijnen

In totaal heeft Mobile Vikings tien ‘gratis is voor…’-slogans. De helft daarvan is in het Frans. De drie bovenvermelde slogans moeten verdwijnen omdat ze bij de bewuste bevolkings- of personengroepen kwetsend en kleinerend overkomen.

In de andere slogans worden namelijk scheldwoorden gebruikt in dezelfde zinsconstructie. Zo worden de drie groepen gelijkgesteld met ‘bomma’s’, ‘bospoepers’ en ‘sletten’. In het Frans gaat het om ‘cochons’, ‘abrutis’, ‘connards’, en ‘pétasses’.

Mobile Vikings moet de slogans van zijn website halen.

Advertentie