Nieuws

Microsoft en Yahoo: de deal is rond

Microsoft en Yahoo kunnen klinken op een historisch moment. Hun langverwachte samenwerking op het vlak van online zoeken en adverteren is een feit.

De informatie die begin deze week is uitgelekt over de overeenkomst, blijkt grotendeels te kloppen. Samengevat zal Microsoft tien jaar lang Yahoos zoekdiensten verzorgen. Yahoo zal zaken doen met de grootste zoekadverteerders van beide bedrijven, terwijl Microsofts platform Adcenter gaat dienen als doe-het-zelf-advertentiesysteem voor beide bedrijven.

De gebundelde zoekmarktplaats zal waarschijnlijk een aantrekkelijker alternatief vormen voor adverteerders, die nu het oppermachtige Google als logische keuze zien. Als Microsoft het zoekverkeer van Yahoo eenmaal heeft ingelijfd, kan het bogen op 30% van de online zoekmarkt. 

Innovatie
De samenwerking voorziet de twee bedrijven van voldoende spierkracht om te blijven investeren in de ontwikkeling van zoekdiensten en -advertenties. Dat is belangrijk om het hoofd te kunnen (blijven) bieden aan Google.

"Microsoft en Yahoo weten dat search zoveel meer kan zijn", aldus Microsoft-directeur Steve Ballmer. "Deze overeenkomst geeft ons de schaalgrootte en bronnen om de toekomst van zoeken te creëren." Hij belooft onder meer verbeteringen op het vlak van relevantie en bruikbaarheid.

Bing
Bing wordt het zoekplatform van Yahoos websites. Desondanks houdt Yahoo de controle over de gebruikerservaring van de zoekdiensten op zijn pagina’s. Mogelijk betekent het dat we daar geen Bing-merk zullen zien verschijnen.

Microsoft krijgt toestemming om Yahoos zoektechnologieën te integreren in zijn eigen zoekplatforms.

Besparing

Yahoo jubelt dat het nu kan gaan focussen op zijn andere activiteiten: het hoeft niet langer te investeren in zijn zoektechnologie. Het bedrijf verwacht jaarlijks zo’n tweehonderd miljoen dollar aan kapitaaluitgaven te kunnen besparen en vijfhonderd miljoen dollar extra winst te zullen opstrijken.

Daarnaast wordt Yahoo door Microsoft flink gecompenseerd. Het internetbedrijf krijgt de eerste vijf jaar van de deal 88% van de zoekomzet die op zijn sites wordt gegenereerd. Ook doet Microsoft het eerste anderhalf jaar omzetgaranties.

De deal moet nog worden goedgekeurd door de betrokken toezichthouders. Yahoo en Microsoft proberen de waakhonden alvast gunstig te stemmen met de opmerking dat ze elkaar fel zullen blijven beconcurreren op vlak van e-mail, instant messaging en displayadvertenties.

De twee bedrijven hopen dat de deal begin 2010 definitief kan worden beklonken. Ze verwachten dat volledige implementatie binnen twee jaar na goedkeuring door de toezichthouders een feit kan zijn. Ze hebben een website opgezet met informatie over de overeenkomst, genaamd Choice, Value, Innovation (keuze, waarde, innovatie).

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business